Konkurrensen hÄrdnar om Gotlandstrafiken. GotlandsbÄten vill till sommaren trafikera bÄde VÀstervik och NynÀshamn. Destination Gotland svarar med att titta pÄ trafik till VÀstervik.
â Det finns ett intresse frĂ„n Destination Gotland för 2017, bekrĂ€ftar Tomas KronstĂ„hl (S), kommunstyrelsens ordförande i VĂ€stervik.
Han menar att bastrafiken pÄ den södra linjen fortfarande kommer att gÄ pÄ Oskarshamn, med VÀstervik som komplement.
â Helgtrafik under hela Ă„ret Ă€r fullt möjligt och spĂ€nnande. FĂ„r vi trafik pĂ„ sommaren Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd, sĂ€ger han.
Som GA tidigare skrivit har Destination Gotland öppnat för kompletterande sommartrafik.
Ett nytt avtal finns mellan dem och Trafikverket frÄn 2017. Godset ligger fast till en dubbeltur, med passagerare, per dag till Oskarshamn. Utöver den kan passagerartrafiken flyttas till VÀstervik.
â Vi kommer att rĂ€kna pĂ„ det, sĂ€ger vd Christer Bruzelius.
De mindre bĂ„tarna, S/F 700, skulle hinna flera turer per dygn till VĂ€stervik â om underlaget finns.
Destination Gotland Àr redan kund i Oskarshamn, dÀr fÀrjetrafik stÄr för 25 procent av hamnbolagets omsÀttning. Nu pÄgÄr diskussioner mellan Oskarshamn och VÀstervik dÀr Destination Gotland, om allt gÄr i lÄs, kan fÄ samma motpart i bÄda hamnarna.
ââDet förekommer samtal. Vi kommer att ha möte med hamnledningen om en vecka eller tvĂ„, sĂ€ger Peter Wretlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn.
Hamnen dÀr Àgs till 96 procent av kommunen. I VÀstervik arrenderar det privata bolaget VÀstervik Logistik och Industrihus AB hamnen.
â Vi samtalar med VĂ€stervik Logistik och Industrihus pĂ„ vd- och tjĂ€nstemannanivĂ„. Vi Ă€r mitt i processen, sĂ€ger Lis Lyrbo (S), ordförande i hamnbolaget i Oskarshamn.
Hon vill inte kommentera Destination Gotlands ökade intresse för VÀstervik.
â Det Ă€r den formen av analys som nu plockas fram, sĂ€ger hon.
StÀmningen mellan Oskarshamn och VÀstervik var tidigare frostig. Relationerna stÀderna emellan har blivit bÀttre.
â Ska vi vara slagkraftiga mĂ„ste vi samarbeta. VĂ„rt hamnbolag har ett tydligt uppdrag att hitta samverkan, sĂ€ger Peter Wretlund.
VÀstervik Logistik och Industrihus köptes för ett par Är sedan av Carl-Johan Carlstedt, som i dag Àr vd. Att GotlandsbÄten inte kom igÄng med sin trafik som planerat innebar uteblivna inkomster.
Sedan 2011 har omsĂ€ttningen sjunkit frĂ„n 31 till 8 miljoner kronor. Bolaget gjorde förra Ă„ret en förlust pĂ„ 800â000 kronor.