Konkurrensen hårdnar om Gotlandstrafiken. Gotlandsbåten vill till sommaren trafikera både Västervik och Nynäshamn. Destination Gotland svarar med att titta på trafik till Västervik.
– Det finns ett intresse från Destination Gotland för 2017, bekräftar Tomas Kronståhl (S), kommunstyrelsens ordförande i Västervik.
Han menar att bastrafiken på den södra linjen fortfarande kommer att gå på Oskarshamn, med Västervik som komplement.
– Helgtrafik under hela året är fullt möjligt och spännande. Får vi trafik på sommaren är jag väldigt nöjd, säger han.
Som GA tidigare skrivit har Destination Gotland öppnat för kompletterande sommartrafik.
Ett nytt avtal finns mellan dem och Trafikverket från 2017. Godset ligger fast till en dubbeltur, med passagerare, per dag till Oskarshamn. Utöver den kan passagerartrafiken flyttas till Västervik.
– Vi kommer att räkna på det, säger vd Christer Bruzelius.
De mindre båtarna, S/F 700, skulle hinna flera turer per dygn till Västervik – om underlaget finns.
Destination Gotland är redan kund i Oskarshamn, där färjetrafik står för 25 procent av hamnbolagets omsättning. Nu pågår diskussioner mellan Oskarshamn och Västervik där Destination Gotland, om allt går i lås, kan få samma motpart i båda hamnarna.
– Det förekommer samtal. Vi kommer att ha möte med hamnledningen om en vecka eller två, säger Peter Wretlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn.
Hamnen där ägs till 96 procent av kommunen. I Västervik arrenderar det privata bolaget Västervik Logistik och Industrihus AB hamnen.
– Vi samtalar med Västervik Logistik och Industrihus på vd- och tjänstemannanivå. Vi är mitt i processen, säger Lis Lyrbo (S), ordförande i hamnbolaget i Oskarshamn.
Hon vill inte kommentera Destination Gotlands ökade intresse för Västervik.
– Det är den formen av analys som nu plockas fram, säger hon.
Stämningen mellan Oskarshamn och Västervik var tidigare frostig. Relationerna städerna emellan har blivit bättre.
– Ska vi vara slagkraftiga måste vi samarbeta. Vårt hamnbolag har ett tydligt uppdrag att hitta samverkan, säger Peter Wretlund.
Västervik Logistik och Industrihus köptes för ett par år sedan av Carl-Johan Carlstedt, som i dag är vd. Att Gotlandsbåten inte kom igång med sin trafik som planerat innebar uteblivna inkomster.
Sedan 2011 har omsättningen sjunkit från 31 till 8 miljoner kronor. Bolaget gjorde förra året en förlust på 800 000 kronor.