Rederi AB Gotland och dotterbolaget Destination Gotland ska införa två så kallade LNG-fartyg i Gotlandstrafiken. LNG brukar på svenska kallas flytande naturgas.
Färjorna byggs nu på ett varv i södra Kina, en affär värd tre miljarder kronor. Förhoppningen är att det första fartyget ska levereras nästa år och det andra under 2018.
Ett problem som kvarstår att lösa är hur – och var – tankningen av LNG ska gå till. ”Vi jobbar intensivt med att lösa den här frågan så fort vi kan”, sade Rederi AB Gotlands vd Håkan Johansson till GT redan i december 2014.
Men några konkreta planer på en bunkringsstation, eller ”gasmack”, verkar fortfarande inte finnas.
– Det fanns kontakter om det här när färjorna skulle beställas, men sedan dess har det varit tyst, säger Region Gotlands hamnchef Mats Eriksson.
Räddningstjänsten, som skulle bli inkopplade om LNG-lagring ska ske i Visby hamn, har inte heller hört något.
– Nej, och när vi ställde frågan själva fick vi höra att det inte ska finnas någon LNG-tank i Visby, säger räddningschefen Dick Svennefelt.
Enligt Rederi AB Gotland är detta främst en fråga för den gasleverantör som vill sälja LNG till rederiet.
– Vi är inte i energibranschen och vill inte spekulera om vem som etablerar en bunkringsstation. Men vi för samtal med alla potentiella leverantörer, säger Håkan Johansson.
Rederiet har uttryckt att hemmahamnen Visby vore mest intressant, men där pågår alltså inte några förberedelser.
Ett annat alternativ vore Nynäshamn. Men inte heller där finns någon plan på en gasmack.
– Nej, vi har inte hört något konkret. Det där får du ta upp med rederiet, tycker hamnens driftchef Markus Johansson.
I Nynäshamn skulle LNG även kunna levereras med lastbil, från den terminal som gasbolaget AGA redan har på orten.
– Med färjornas nuvarande tidtabell hinns det dock inte med. Vi har inte heller haft någon sådan diskussion med rederiet, säger Ragnar Sjödahl på AGA – som samtidigt framhåller att hans bolag skulle vara intresserat:
– Om de skulle välja att köra på LNG vill vi gärna leverera det.
Noterbart är att färjorna i fråga kan sättas i trafik även utan en lösning i LNG-frågan. De kan nämligen även drivas på lågsvavlig marinolja, så kallad MGO.
Håkan Johansson hoppas ändå på naturgasen.
– Marknaden ökar kraftigt just nu och tillgången på LNG ökar runt Östersjön, säger han.