Under 2015 gjorde Region Gotland 47 inköp från leverantörer som själva arbetade på regionen. Från 21 av leverantörerna har inköp gjorts på den anställdes egen förvaltning och på nio av fakturorna står den anställda som referens hos leverantören.
Inköpen uppgick till ett värde av 4,8 miljoner kronor. Det framgår av en revisionsrapport från revisionsbyrån Pwc. Granskningen visar även att inköp över direktupphandlingsgränsen, på cirka 600 000 kronor, gjorts utan ramavtal från en leverantör där en anställd har ett bolagsengagemang.
Den leverantör som det gjorts flest inköp från är ramavtalsupphandlad sedan november 2015, om några inköp gjorts innan dess har revisorerna inte undersökt. Inköpen från denna leverantör uppgår till ett värde av 1,7 miljoner kronor under 2015. Den anställda, med engagemang i detta bolag, är deltidsanställd på regionen.
Under revisionsåret 2014 genomförde Pwc, på uppdrag av regionen, en granskning av hanteringen av de anställdas bisysslor. Syftet med granskningen var att kontrollera om nämndernas interna kontroll av hanteringen av de anställdas bisysslor var tillräcklig. Granskningen visade att kontrollen inte var tillräcklig varpå ett flertal rekommendationer om åtgärder lämnades. När revisorerna nu gjort en uppföljande granskning har det visat sig att regionen inte följt revisionsbyråns rekommendationer.
Enligt rekommendationerna, som lämnades vid den tidigare granskningen, skulle regionens riktlinjer för hantering av anställdas bisysslor kompletteras med en löpande uppföljning samt dokumentering av hur uppföljningen genomförts. Någon sådan uppföljning har inte gjorts. Regionen har heller inte följt rekommendationen att beskriva dokumenteringen av de medarbetarsamtal som förs mellan arbetsgivaren och medarbetaren när det gäller förekomst av bisyssla.
Helagotland.se har sökt Region Gotlands upphandlingschef Dag Hultemar som meddelar att han i nuläget inte har möjlighet att lämna några kommentarer.