Klagomålen på öns vårdcentraler ökar

Dåligt bemötande, patienter som inte blir uppringda på utlovade telefontider och nya hyrläkare vid varje besök. Klagomålen på öns vårdcentraler har ökat kraftigt i år. Nu kräver patientnämnden svar från hälso- och sjukvårdsnämnden.

Brister. Av klagomålen till patientnämnden framgår att det finns stora brister hos öns vårdcentraler, inte minst när dte gäller bemötandet.

Brister. Av klagomålen till patientnämnden framgår att det finns stora brister hos öns vårdcentraler, inte minst när dte gäller bemötandet.

Foto: Henrik Radhe

Hälsa (GA)2017-12-01 06:30

Den som har fått problem med hälso- och sjukvården, tandvården eller särskilt boende på ön, kan vända sig till patientnämnden och lämna klagomål. Hittills i år har det totala antalet klagomål som kommit in till patientnämnden på Gotland, minskat något jämfört med året innan. Men när det gäller primärvården, alltså öns vårdcentraler, har det däremot skett en kraftig ökning jämfört med tidigare år. Till och med i går, den sista november, hade patientnämnden fått in 93 klagomål som rör de gotländska vårdcentralerna. Det kan jämföras med mellan 19 och 67 klagomål per helår under åren 2005 till 2016.

Den vanligaste typen av klagomål handlar om bemötandet och brister i kommunikationen, både när det gäller telefonrådgivningen och mötet med läkare på vårdcentralen. Många klagar också på tillgängligheten; det är brist på läkartider, patienter kommer inte fram på telefonbokningen eller blir inte uppringda på de telefontider de fått.

Även klagomål som rör läkemedel, är vanliga, som att det saknas rutiner för utskrivning och uppföljning av smärtstillande och beroendeframkallande läkemedel. Även uppföljningen av andra läkemedelsbehandlingar brister, vilket i vissa fall leder till allvarliga biverkningar hos patienterna. Det finns även klagomål kring samordningen med andra vårdinstanser.

Att det i många fall saknas fasta läkare på vårdcentralerna, orsakar också många klagomål då patienterna får träffa olika hyrläkare. Det drabbar även dem som är långtidssjukskrivna, som får vänta länge på läkarintyg eller får läkarintyg som är bristfälliga.

Ökningen och den problembild som kommer fram i klagomålen, är så pass uppseendeväckande att patientnämnden tagit frågan vidare till hälso- och sjukvårdsnämnden. Nu krävs hälso- och sjukvården på svar om hur de arbetar med de problem som finns på vårdcentralerna. Patientnämnden påpekar också att primärvården är särskilt dålig på att svara nämnden i tid, trots flera påminnelser.

Carina Söderström, tillförordnad primärvårdschef, har inte hunnit sätta sig in i klagomålen till patientnämnden och kan därför inte ge några direkta svar kring de brister som påtalas. Däremot känner hon till att det finns en ökning av antalet klagomål på vårdcentralerna, till patientnämnden.

– Det är beklagligt. Generellt kan jag säga att situationen inom primärvården är ansträngd. Vi har väldigt mycket hyrdoktorer och det är ett ansträngt läge även för annan personal, säger Carina Söderström.

– Naturligtvis är det något vi ska ta tag i med en gång.

Klagomål på vårdcentralerna

Antal klagomål till patientnämnden på den gotländska primärvården (vårdcentralerna) per år.

2005: 35

2006: 54

2007: 19

2008: 46

2009: 43

2010: 28

2011: 54

2012: 52

2013: 57

2014: 46

2015: 67

2016: 57

2017: 93 till och med sista november.

Källa: Patientnämnden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om