– Jag har inget emot att bli kallad Kapten Haddock. En del brukar tycka att jag är lik Efraim Långstrump också. Det händer väl att jag svär ibland, men inte alls som Kapten Haddock, säger Rickard Thomasson Roth samtidigt som ytterligare några besökare går ombord för att se närmare på M/S Stuvaren.
– Det har säkert varit 50– 60 personer här och tittat de senaste dagarna. Det är roligt, men det tar tid, för de har frågor om allt möjligt, tillägger han.
Att Rickard Thomasson Roth och båtar hör ihop förstår man snabbt. Han utbildade sig till båtbyggare, har en kutter ihop med sin pappa Anders Thomasson, deläger en båt i Herrvik och har en flatbottnad båt som ligger på land i Vändburg. Det hindrade inte honom från att skaffa ytterligare en båt.
– Anna och jag pratade om att köpa en sommarstuga, men så såg jag annonsen. Jag ringde till Anna direkt och sa att "vi skiter i stugan", berättar Rickard.
Rickard hade fått ögonen på en annons om en ångslup till salu. Byggd i tyska Elbing 1907 (numera i Polen). Efter några år i Tyskland kom båten till Sverige.
– Den kom till Sundsvall och användes för att transportera stuveriarbetare till fartyg som låg på redden. Det var väl då båten fick namnet M/S Stuvaren. Därefter användes den för att dra timmer på Ångermanälven, berättar Rickard Thomasson Roth.
Under åren har ångpannan bytts mot dieselmotor. På 1990-talet renoverades båten, fick boasering i mahogny i kajutan, sovplats, kök och toalett.
– Hon som sålde båten berättade att hon och maken under 30 år hade den som semesterbåt. Så ofta som möjligt var de ute i skärgården och åkte från ö till ö, berättar Rickard.
M/S Stuvaren låg förtöjd i Brunnsviken, mitt i centrala Stockholm. Med visst besvär tråcklade sig Rickard Thomasson Roth ut genom skärgården och via Utö sattes kurs mot Herrvik.
– Hon svarar bra på rodret, men är väl ingen båt för öppen sjö. Det går väl att plåga upp båten i 11–12 knop, men hon går bättre kring 7 knop. Går det fortare skakar motorn och det är ett himla liv.
I Herrvik togs båten upp, skrovet målades och Rickard passade på att röntga det.
– 6,8 millimeter. Det är nästan som Destination Gotlands färjor.
Efter det sjösattes båten igen, och Rickard och Anna tog den till Vändburg. Totalt blev restiden från Stockholm till Vändburg 30 timmar.
– Vändburg kommer att bli hemmahamn. Nu ligger den i den gamla hamnen, men till vintern flyttar vi den till den nya. Där är det bättre skydd, säger Rickard som förutom att rusta den egna båten även tagit sig an den gamla hamnen.
Rickard och Anna har bott några dagar ombord och upptäckt en fördel:
– Vi sover väldigt bra i den...
Rickard Thomasson Roth arbetar som byggare (hus i stället för båtar). Tidigare i sommar har han och Björn Svärd kört besökare från Herrvik till Östergarnsholm. Nu är sista turen för säsongen avklarad. Även hustrun Anna Thomasson Roth, som arbetar som psykolog vid BUP, har fått semester.
– Nu ska vi börja med att städa båten. Hon som sålde den lät det mesta vara kvar ombord, och det finns sånt som vi absolut inte har användning för, säger Anna och pekar på en köttkvarn.
– Sedan ska vi göra i ordning dusch och toalett, ett nytt kylskåp och lite annat. Men det mesta är i bra skick, tillägger hon.
M/S Stuvaren ska användas som semesterbåt. Rickard och Anna har pratat om att om några år ta båten till Travemünde och därifrån vidare på de kanaler som korsar halva Europa.