Johan Bengtsson, 65, lämnade jobbet som bilhandlare i våras för pension. Man kan kanske vänta sig att en man som sålt bilar ett helt liv bara väljer att spara de riktiga godbitarna, välputsade specialversioner med höga prislappar. Men nej.
– Det har snarare varit viktigt för mig att kunna visa hur bilar såg ut på den tiden. De helt vanliga bilarna. Åker man till Stockholm eller var som helst i landet hittar man inte såna här bilar annat än om de är helt upprostade, säger Johan Bengtsson när han drar upp portarna till en av ladorna på gården.
Hemma på farmor och farfars gamla gård bredvid kyrkan i Hangvar har Johan Bengtsson sitt sommarviste och samlingen av de 15 bilarna.
Hans intresse för bruksbilar har gjort att han köpt in enkla men välskötta bilar för små pengar när de dykt upp.
– Genom åren har jag fått många erbjudanden om att köpa fina Mercedesar och annat. Men jag är inte den som kan ligga i ett garage varje kväll och meka, jag funkar inte så, så det har inte blivit en samling på dollargrin eller så.
Någon märkesstolthet i garagen finns heller inte. Här är både Volvo, Ford, Fiat, Mazda, Suzuki och Honda representerade. Och självklart Mercedes-Benz, som han varit återförsäljare för sedan 2008.
Johan Bengtsson drar av skynket från en välputsad Mercedes 230 från 1977 i skinande brunorange.
– Som det skulle vara på 70-talet. Det här är en av favoriterna. Den sålde jag ny när jag jobbade vid Siltbergs bilaffär, och när ägaren blev så gammal att hon inte längre kunde köra den fick jag chansen att köpa tillbaka den, säger Johan Bengtsson.
Den äldsta av bilarna är en 1955 års ljusblå Ford Popular 104E, samma årgång som Johan. I maskinhallen mellan två av farfars gamla John Deere-traktorer står också den sista Volvo 744 GL från 1987 som såldes på Motorcentralen i Visby innan katalysatorn infördes, berättar han.
– Folk ville inte ha katalysatorer då, så det blev ett jäkla spring efter de här 87:orna innan "katten" kom. Folk var otroligt kritiska och menade att de nya bilarna aldrig skulle hålla.
I samlingen finns även två Honda Legend, båda från 1988.
– Den ena sålde jag ny till min farfar för 315 000 kronor. Det var enorma pengar då, och Hondas lyxbil.
En av de lite mer sällsynta bilarna i samlingen är en Mazda RX8.
– Den kom 2003 och alla Mazdahandlare fick chansen att köpa en av de 50 som släpptes. Den har gått 250 mil och har all extrautrustning som fanns då.
Bilen är speciell genom sin wankelmotor, som drivs med bara en enda rörlig del.
– Men den tekniken slog aldrig igenom ordentligt. Den drog väldigt mycket soppa och olja, men är en helt vibrationsfri motor.
Johan Bengtsson klev av jobbet på bolaget Bilhandlarn i våras, då han sålde 49 procent av aktierna till Magnus Berglund. Med resterande 51 procent är han kvar som ordförande och ser sig som senior advisor till bilfirman på Skarphäll.
– Jag är inne på företaget då och då och har mycket kontakt med Magnus, men jag har inga arbetstider längre.
Johan Bengtsson är också ägare och delägare till flera fastigheter i Visby. Bland annat var han med och köpte tomten med Björkmans byggvaruhus i Visby där han tillsammans med Karsten Inde och Sune Bergström ska bygga 90 lägenheter.
– Jag har fått ett litet kontor i gamla järnvägsstationen på Söderväg där jag har utsikt mot Björkmans. Vi hoppas komma igång med det bygget inom två år, säger Johan Bengtsson.