För inte så länge sedan blev det rubriker när Jenny Andersson och Kjell Nilsson köpte Nors Hero på baggauktionen för 42 500 kronor. Det var inte första gången som paret köpte den dyraste baggen och det är ett led i det målmedvetna avelsarbetet på Graute gård i Hejnum. Ingen i landet lär ha satsat på så dyra livdjur.
- Vi får väl se om investeringen kommer att löna sig, säger Kjell Nilsson.
Logiskt så måste den löna sig, eftersom de senaste årens växande intresse för gotländska lammskinn bådar gott, tillsammans med skinnens höga kvalitet och tidlöshet i modebranschen.
Gårdsbutik
På Graute finns en butik och man har även påbörjat en hemsida som visserligen ännu inte är klar, men som ändå har lyckats locka köpare ända från San Francisco. Ett litet kvitto på att lammskinnsintresset är stort.
- Försäljningen funkar bra fast vi egentligen bor väldigt fel, säger Kjell Nilsson.
Tanken går till företaget Kero, som säljer renskinnsprodukter och ligger åtta mil norr om polcirkeln i Sattajärvi. Henry Kero, en av de sju bröder som driver företaget, sa en gång; "Läget är perfekt - byn ligger mellan New York och Tokyo."
Så varför skulle inte Gotland fungera? Liksom Tornedalen har Gotland unika produkter att erbjuda.
Kjell Nilsson är ordförande i Skinnriket Gotland som bildades för 2,5 år sedan och har 75 medlemmar (34 gårdar).
Nyligen har man gått vidare och bildat Silvercurls of Gotland, där elva gårdar är representerade. Organisationen har till uppgift att få igång export av lammskinn och redan nu finns ett starkt intresse i Finland, enligt Kjell Nilsson. Snart ska man även visa upp lammskinn i England.
Skinnmässa
Det gäller att ordna aktiviteter runt produkterna och näringen, för att väcka intresse. Den 20 februari arrangeras en skinnmässa på Wisby hotell där man bland annat ska kora årets fårbesättning och det vackraste lammskinnet.
Utbildning
Skinnriket Gotland lyckades få nära två miljoner kronor i bidrag och kunde starta en skinnutbildning vid folkhögskolan i Hemse.
Jenny Andersson berättar att hon har fått mycket inspiration från utbildningen som kommer väl till pass när hon ska utveckla Graute gårds tillverkning av skinnprodukter.
Familjen har fyra barn på ett, åtta, nio och tolv år, som naturligt tar mycket av föräldrarnas tid i dag. Men barn växer snabbt upp och då hoppas Kjell och Jenny att de ska få tid över till att utveckla sina företagsidéer vidare.
Kanske får de också hjälp från barnen. Redan i dag har ett par visat intresse.
Äldste sonen Anton tycker det är roligt att hjälpa till på gården och Edvin har konstnärliga talanger - kanske döljer sig en skinndesigner i honom?