Extra allt om moppen i Hellvi

Rekorderliga Rex, Nyman autoped och Monarks monarped. Moppen fyller 60 och har blivit en mogen kompis värd att firas.
I Hellvi uppmärksammas årsdagen med en veckas utställning extra allt.

Moppens dag den 30 juni. Mopeden fyller 60 och på Gotland firas det med en veckas utställning med vernissage på söndag i Hellvi.

Moppens dag den 30 juni. Mopeden fyller 60 och på Gotland firas det med en veckas utställning med vernissage på söndag i Hellvi.

Foto: Tobias Wallström

Hellvi2012-06-29 04:00

2012 är det 60 år sedan motorvelocipeden gjorde sin entré som fordon på de svenska vägarna.

Det uppmärksammas bland annat på Gotland och vid Malms i Hellvi blir det kickstart för nostalgi hemma hos Leif Nyberg.

- Den 30 juni är rätt datum för mopedens födelsedag, säger han som arrangerar en utställning med moppar från åren 1950 till 1970.

På födelsedagssöndagen är det vernissage för utställningen som sedan visas mellan klockan 11 och 16 varje dag till fredagen den 8 juli.

Leif Nyberg är själv ägare till dussinet mopeder och nu har han lånat ihop ett 80-tal mopeder från nästan hela Gotland.

- Varje moped är unik, ingen är den andra lik, säger han och berättar att det finns mopeder i så gott som varje garage.

I utställningen finns något för var och en som på något sätt intresserar sig för moppekultur och till varje utställt exemplar finns en skylt med information.

Där finns Kungamoppen, en vit Puch Florida årsmodell 1976 som kungen under tonårens kronprinstid körde trimmad.

Bredvid Ingmar Bergmans moped, en Mustang Cross B från 1976 står den Velo-Solex från 1970 som Sven Nykvist ägde och körde mellan tagningarna på Fårö.

Speciell bland mängden unika mopeder är också DKW Hummel "Plåtbananen" från 1961, som inte har rullat en meter för egen maskin.

En tandem i rätt grön nyans sticker ut. Den är en kombination av cykel och moped, som Leif Nyberg och Margareta Nyquist renoverat från rosthög till skönhet.

- Det är vår tandem som går som ett spjut när vi åker till konserter i Hide kulturbrott, säger Margareta Nyquist, som brukar åka med Leif Nyberg framme vid styret.

Paret bor största delen av året i Leifs barndomshem där hans farfars moped finns kvar och som nu ställs ut.

- Farfar Niklas "Nicken" Nyberg var fiskare och körde runt och sålde fisk. Hans Victoria FM 38 från 1952 var den första som kom till Hellvi. Den såldes och monterades av Börje Mårtensson i Rute, berättar Leif Nyberg.

För alla som längtar efter en nostalgitripp med likasinnade finns flera veteranmopedklubbar på ön, bland dem Blårök i Bunge, Kulting i Barlingbo, Gutemoppers i Hemse och Tvåtaktars i Visby.

Ordet moped är svenskt och skapat av redaktören Harald Nielsen på tidningen Motor och är en kombination av orden motor och pedal.

De tidigaste mopederna som utvecklades i början av 1950-talet var ofta vanliga cyklar med påhängsmotorer "mopedcyklar".

Den 30 juni 1952 blev mopeden, en cykel med motor och pedaler, tillåten i Sverige.

Varken skatt, registrering, körkort eller försäkring krävdes från början.

1961 ändrades lagen så att det blev tillåtet med kickstart och fotväxel.

I dag är moped ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som delas in i två klasser, moped klass I och moped klass II.

1998 infördes ett nytt regelverk för den så kallade EU-mopeden i Sverige. EU-mopederna delas in efter toppfarten.

2009 infördes krav på körkort för moped

Källor: transportstyrelsen.se och veteranmoped.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om