Brevet från Försäkringskassan var inget hon väntade, men det var adresserat till henne och det inledande bladet hade hennes namn och personnummer. Nästa blad var ett läkarutlåtande för särskilt högriskskydd där patientens tarmsjukdomar beskrevs utförligt.
– Jag började läsa och förstod inte varför jag hade fått brevet. Jag har själv en tarmsjukdom, men efter en stund insåg jag att det här är ju inte jag. Jag gick tillbaka i papperna och såg patientens namn och personnummer.
Kvinnan som skulle ha haft brevet bor i Östersund och Angelica Amundsen har ingen aning varför det skickades till henne. Varken namnet, adressen eller personnumret är så lika att en förväxling är en logisk förklaring.
Angelica tog kontakt med kvinnan i Östersund och skickade utlåtandet vidare till den rättmätiga mottagaren.
– Det första jag tänkte var att hon måste ju få sin post. Men sedan började jag tänka, det här känns inte okej. Tänk om Försäkringskassan lämnade ut mina uppgifter till en fritt främmande person? Vad hemskt det skulle kännas! Jag har själv varit jättesjuk, tidigare i mitt liv, tänk om någon annan skulle läsa om mina sjukdomar?
Kvinnan i Östersund blev också upprörd över händelsen, berättar Angelica Amundsen.
– Hon hade samma funderingar som jag: "Det är skrämmande, hur många fler får fel post?"
Kvinnan berättade att hon beställt handlingarna från Försäkringskassan via telefon i början av förra veckan, som alltså sedan skickades till fel person.
– Jag tycker att det här är så kränkande, det måste vara ett lagbrott. Tänk om jag hade varit en oärlig person? Inte vet jag vad jag hade kunnat göra med de här uppgifterna, säger Angelica Amundsen.
Efter att Angelica Amundsen kontaktat Försäkringskassan blev hon uppringd av en enhetschef, som beklagade det inträffade och lovade att händelsen skulle utredas.
Ingen ansvarig på Försäkringskassan har velat ställa upp på en telefonintervju, utan kommenterar händelsen via sin kommunikationsavdelning.
– Det är mycket allvarligt och djupt beklagligt att handlingar skickats till fel person. Vi har gjort en intern incidentanmälan utifrån ett telefonsamtal i förra veckan och gör nu en noggrann utredning, säger Anette Eriksson, pressekreterare på Försäkringskassan.
Händelsen är även anmäld till Justitieombudsmannen, JO.