BILDERNA: Stora förändringar väntar i centrala Hemse

Nu har arbetet med att asfaltera Storgatan på Hemse startat. "Jag tycker det är jättebra för vägen har varit vansinnigt dålig", säger Hemsebon Ewa Karlsson.

Betongen på Storgatan genom Hemse ska tas bort och ersättas av asfalt. Först sågas de stora blocken i mindre bitar, sedan körs de bort och krossas.

Betongen på Storgatan genom Hemse ska tas bort och ersättas av asfalt. Först sågas de stora blocken i mindre bitar, sedan körs de bort och krossas.

Foto: Dennis Pettersson

Hemse2020-08-20 15:45

Så gott som hela centrum i Hemse är numera avspärrat för motorfordonstrafik. Hela vägbanan är inhägnad, men gående och cyklister kan fortfarande ta sig till alla butiker längs med Storgatan. Korsa gatan får man göra utanför inhägnaden. Mitt på sträckan mellan Ängsgatan och Toffelgränd står en grävmaskin med en stor krok monterad på armen och gräver upp gatsten. 

– Jag tycker det är jättebra för vägen har varit vansinnigt dålig. När det regnar så är det vatten upp över trottoaren så man kan inte gå in i affärerna. Och det är spännande! Jag tittar på grävmaskinen, jag är så fascinerad av den där unga killen, han är så duktig, säger Ewa Karlsson som sitter på en mur i skuggan och iakttar arbetet på gatan.

Rune Melin, hedersledamot och vice ordförande i Hemse hembygdsförening har svårt att se något positivt med att asfaltera Storgatan.

– Jag förstår att man måste göra något åt avrinningen men att man ska behöva gräva upp hela vägen för det. Det vore bättre att gräva upp trottoarerna bara och lägga ny avrinning. Och cementvägen är ju snart 100 år. Jag tycker att det är förkastligt. 

Rune Melin tycker också att den tunga trafiken ska ledas bort från Hemse och att planerna på att bygga en förbifartsväg ska dammas av igen.

– Jag förstår att vissa betongplattor vickar men då måste det vara bättre att ta bort den tunga trafiken.

Asfalteringen av Storgatan i Hemse har varit omdiskuterad i sociala medier. En del vill behålla betongen som legat där sedan 1932, andra tycker att det är bra att gatan åtgärdas. För en ny beläggning behövs, av flera skäl. Det första är att avrinningen inte fungerar. De nuvarande brunnarna är alltför smala och det räcker med några löv ovanpå så rinner vattnet inte ned. Det andra skälet är att gatan börjar bli spårig på grund av slitage från dubbdäck och för det tredje har betongblocken blivit underminerade. Materialet under har spolats bort, blocken har satt sig och det har blivit svackor i vägen. Att reparera gatan och ha kvar nuvarande ytskikt av betong är inget alternativ, enligt Trafikverket.

– Det blir dubbelt så dyrt med ny betong och räknar man på livscykelkostnad och räknar med underhållskostnaden så är betong inte försvarbart, säger Bob Kolmodin, Trafikverkets projektledare för asfalteringen.

Det är han som fått bemöta synpunkterna kring asfalteringen, till exempel den om varför betongvägen genom Hemse inte blir skyddad enigt Kulturmiljölagen.

– Trafikverket har gjort en inventering och betongvägarna på ön är värda att bevara men inte alla, utan den plats som valdes var korsningen i Havdhem, byggnadstekniken där var lite speciell, säger Bob Kolmodin.

I förra veckan började alltså arbetet med att göra om Storgatan. Först sågas betongen i mindre bitar, därefter bryts den upp med en grävmaskin och fraktas bort. Betongen krossas och armeringen tas om hand. Nästa steg blir att ta bort nuvarande brunnar och gräva närmare två meter djupa schakt för de nya, större brunnarna. Sist jämnas underlaget till och ovanpå läggs tre lager asfalt. De två första med grövre gotlandssten, det översta med kvalitetssten som ska stå emot dubbdäck och som hämtas från fastlandet.

– Det är lite pyssel, säger Bob Kolmodin. Han fortsätter:

– Jag hoppas det blir bra för Hemseborna att vi får bort vattnet och att de som bor längs vägen slipper de dunkande skarvarna.

Bengt-Åke Simander och Ewa Karlsson tittade intresserat på det pågående arbetet. Bengt-Åke hade gärna velat sitta i grävmaskinen. Ewa tyckte att grävmaskinisten var duktig på det han gjorde.
Bengt-Åke Simander och Ewa Karlsson tittade intresserat på det pågående arbetet. Bengt-Åke hade gärna velat sitta i grävmaskinen. Ewa tyckte att grävmaskinisten var duktig på det han gjorde.
Sumpgata till Skröitgatu

Betongvägen i Hemse började anläggas 1932. Grusvägen, "Sumpgatan" förvandlades och kallades sedan för "Skröitgatu", Skrytgatan.

Gatan renoverades 1997 då bland annat nya gatubrunnar anlades. 

Orsaken till att gatan nu asfalteras är att avrinningen är dålig, vägbanan är spårig och betongblocken är underminerade.

Arbetet med att asfaltera Storgatan började den 10 augusti och beräknas pågå fram till november. 

Den totala kostnaden beräknas till 3 437 341 kronor, asfalten kostar 1 334 353 kronor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!