Incidenten, som P4 Gotland var först att rapportera om, rör HSB:s fastighet Vakteln – med 36 hyreslägenheter – på Jac Norrbys gata i Hemse. Upprinnelsen var ett planerat, och aviserat, underhållsarbete som skulle pågå från förmiddagen till eftermiddagen under måndagen. Men när de boende vaknade nästa morgon hade värmen fortfarande inte kommit tillbaka.
– Det inträffade har ställt till besvär för de boende, och det är djupt beklagligt. Många av våra hyresgäster där är äldre, och dessutom råkade detta hända under en av årets kallare dagar. Inte bra, konstaterar Anna Söderlind, kommunikationschef vid HSB.
Enligt henne fick fastighetsbolaget kännedom om problemet först på tisdagsmorgonen.
Vad var det som hände?
– Vi behövde byta ut undercentralen, som bland annat sköter tillgången till värme. Detta för att förhindra oplanerade stopp i framtiden. Men vår underleverantör, som borde ha slutfört arbetet under dagen, valde att åka därifrån innan det var gjort, och utan att ordna en alternativ värmelösning. Varför vet vi inte.
Anna Söderlind framhåller att fastighetsbolaget och underleverantören är överens: Detta sköttes inte snyggt.
– Underleverantören bör därför kontakta de boende och förklara vad som gått fel och be om ursäkt. Ett förslag från vår sida är även att underleverantören bör överväga någon form av kompensation gentemot de boende, säger hon.
När denna intervju görs på tisdagseftermiddagen ska värmen vara tillbaka i lägenheterna.