Nu är det klart att det blir återplantering att ett stort antal träd längs Storgatan i Hemse. De fälldes på uppdrag från Trafikverket på morgonen den 11 maj. Uppretade Hemsebor drabbade samma dag samman i häftig ordväxling med Trafikverkets platschef Bob Kolmodin. Hemseborna krävde återplantering och gjorde såväl polisanmälan mot Trafikverket som anmälan till länsstyrelsen för brott mot biotopskydd.
Polisen har lagt ner förundersökningen, eftersom uppsåt saknades. Länsstyrelsen kom fram till att av totalt femton kapade lindar var bara fem allé och därmed biotopskyddade. En plan för återplantering har tagits fram av Trafikverket, och nu godkänts av länsstyrelsen. I fredagens GA rapporterades att de fem träd som var skyddade skulle återplanteras, men nu visar det sig att Trafikverket vill kompensera Hemse med tre gånger så många träd som man hade behövt.
"Vi ser att 15 träd mer än väl kompenserar för de fem träd som vi ansåg omfattades av biotopskydd", skriver länsstyrelens naturvårdshandläggare Henrik Johansson och förklarar att myndigheten är nöjd med planen.
Trafikverket vill nu skapa en ny allé, längs norra infarten till Hemse, och det blir antingen skogslind eller släktingen parklind som ska beställas.
– Vår ambition är att hinna beställa och plantera träden under oktober eller tidig november, säger Bob Kolmodin.
Han uppskattar att notan för återplanteringen av de 15 träden landar på omkring 200 000 kronor.
Var det, med facit i hand, värt pengarna och all uppmärksamhet?
– Det här är mitt jobb. Jag måste säkerställa att det inte är någon trafikfara, i första hand för gångtrafikanterna. Skillnaden nu är att de här träden planteras i syfte att vara allé från början, och inte står i gångbanan, säger Bob Kolmodin.
Länsstyrelsen varnar för att det kan dyka upp arkeologiska lämningar i samband med grävningarna, men anser annars att ärendet är utagerat.
"Vi kommer givetvis följa upp hur det går med träden och kan återkomma med föreläggande om inte någon plantering sker", avslutar Henrik Johansson sitt svar.
Allan Båtelsson, Knutpunkt Hemse och en av de som kritiserade fällningen hårt, saknar samråd från Trafikverket. Han efterlyser bättre dialog med företagarna och med Hemseborna under hela hanteringen, och framför allt kring återplanteringen.
– Vi hade velat vara med och påverkat placeringen, säger han.