Helenas uppfart plogades sönder – lyckades få ersättning

Helena Davidssons uppfart föll offer för en hårdhänt snöröjning. Den nygrusade uppfarten hamnade delvis på en gräsmatta bredvid. Nu har hon fått ersättning.
– Jag tycker att det här blev jättebra till slut, säger hon.

Peab som sköter underhållet på vägen som Helena Davidsson bor vid medger att man gjort ett misstag och delade på fakturan för att återställa uppfarten.

Peab som sköter underhållet på vägen som Helena Davidsson bor vid medger att man gjort ett misstag och delade på fakturan för att återställa uppfarten.

Foto: Erik Daun

Hogrän2025-02-25 05:15

Nyheten i korthet

  • Helena Davidssons grusade uppfart i Hogrän skadades under en snöröjning i januari, med grus som hamnade på gräsmattan bredvid.
  • Efter samtal till Peab och Trafikverket, som ansvarar för vägen, har uppfarten nu återställts och Helena har fått ersättning för reparationen.
  • Peabs platschef Stefan Persson säger att skador oftast uppstår under vintern och att det vanligaste är att brevlådor skadas av snöröjning.

Helena Davidsson i Hogrän anlade en ny grusad uppfart på sin tomt under hösten. Efter ett snöfall i januari som krävde snöröjningsresurser, var uppfarten delvis flyttad. Där det låg grus, låg det nu jord, och gruset hade hamnat på gräsmattan bredvid uppfarten. 

Nu, en dryg månad senare, är uppfarten återställd igen och Helena lyckades också få ersättning för kostnaden att reparera den.

Vägen dit har varit snårig och inte helt enkel, men efter samtal till såväl Peab som till Trafikverket som äger vägen som Peab sköter underhållet för, så kunde hon träffa en överenskommelse gällande återställandet av uppfarten.

– Till slut så landade vi i att det var snöröjningens fel att uppfarten blev förstörd och därför så delade vi på fakturan när den kom, säger hon.

undefined
Helena Davidsson hade hela tiden stort hopp om att få ersättning för sin uppfart som blivit skadad.

Platschefen Stefan Persson på Peab, som själv var på plats i Hogrän och inspekterade skadan samt överlämnade några extra snökäppar, menar att det är en svår bedömning gällande skador och att den som anser sig drabbad alltid ska gå genom Trafikverket.

– I de allra flesta fall så skulle jag säga att skadorna som uppstår vid snöröjning inte är något som vi återställer. Säkert i åtta av tio fall så har vi skött oss, om man säger så, säger han och fortsätter:

– I det här specifika fallet i Hogrän så var det uppenbart att vi förstört delar av uppfarten och att vi var tvungna att hjälpa till att få det återställt.

Platschefen menar att skador som uppstår oftast sker under vintern och det vanligaste är att brevlådor tar stryk av just snöröjning. 

– Det är brevlådor som tagit stryk. Har den varit ordentligt uppsatt men ändå gått omkull, då ersätter vi. Men sitter den på en gammal rutten pinne och den ger sig, då är det en annan sak. Men det är luddigt kring reglerna och man får anpassa sig efter de olika tillfällena som uppstår, säger han.

Både Helena Davidsson och Stefan Persson är nöjda med överenskommelsen som upprättats. 

– Jag tycker att det här blev jättebra till slut. Uppfarten är återställd vilket är det viktigaste. Nu ställer jag mitt hopp till de nya snökäpparna som kan markera ut från vägen när det blir snö igen, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!