Det skedda uppdagades i fjol efter att ett telemarketingbolag ringt upp personer och sagt sig representera tandlÀkarkedjan. De verkade veta det mesta om personernas tandlÀkarbesök.
FörsÀkringskassan har polisanmÀlt det hela och betraktar det intrÀffade som mycket allvarligt. En förundersökning om sekretessbrott pÄgÄr.
ââVi ser allvarligt pĂ„ att man inte anvĂ€nt de hĂ€r uppgifterna för rĂ€tt Ă€ndamĂ„l, enhetschef pĂ„ FörsĂ€kringskassan till Sydsvenskan.
Uppgifter som sÀljarna hos telemarketingbolaget fick tillgÄng till genom My Dentist var mÄnga. Det handlade om person- och samordningsnummer, data om nÀr de registrerats pÄ FörsÀkringskassan, om hur de anvÀnt sina statliga tandvÄrdsbidrag och om högkostnadsskydd och senaste tandlÀkarbesök.
Bolagets grundare och dÄvarande vd Fredrik Wistrand sÀger att det som hÀnt berodde pÄ att telemarketingföretaget inte följde instruktionerna de fÄtt.