Det hade pÄ senare Är blivit nÄgot av en livsstil för mÄnga européer, detta att för en spottstyver kunna flyga till en av kontinentens metropoler, eller för all del avkrokar. Konkurrerande budgetbolag pressade priserna i botten.
SĂ„ kom coronaviruset in i bilden.
Reserestriktionerna har fÄtt den europeiska flygmarknaden att minska med 90 procent, enligt flygets internationella branschorganisation IATA.
Flera lÄgprisbolag har redan konkursat eller gÄtt i ide.
OsÀkerheterna Àr mÄnga om vad som vÀntar nÀr krisen Àr över. Hur mÄnga bolag överlever? Hur stor lust har resenÀrer att packa ihop sig i flygkabiner igen? Hur kommer priserna att utvecklas? Blir allt normalt igen? NÀr i sÄ fall?
Tvingas sÀnka
Branschen lÀr krympa och efterfrÄgan minska, bedömer den oberoende flyganalytikern Andrew Charlton.
ââJag tror att vad som kommer att ske Ă€r att vi fĂ„r avsevĂ€rt fĂ€rre flygbolag (i Europa), och de bolagen kommer att börja upptrĂ€da mer som bolagen i USA. Med andra ord, med fĂ€rre flygbolag gĂ„r priserna upp, sĂ€ger han till amerikanska Business Insider.
I USA kontrollerar de fyra största flygbolagen 80 procent av marknaden. I Europa var motsvarande siffra 40 procent före virusutbrottet.
Ă andra sidan, dyrare biljetter riskerar att Ă€nnu mer dĂ€mpa efterfrĂ„gan. DĂ€rför tror John Strickland, oberoende flygtransportanalytiker, att en del sĂ„rbara bolag â utan uthĂ„lliga kassor â kommer att tvingas till ultrabilliga priser för att locka tillbaka passagerarna, Ă€ven om det inte Ă€r ekonomiskt hĂ„llbart.
ââVissa bolag, som Ă€rligt talat har dĂ„liga affĂ€rsmodeller eller dĂ„lig lokalisering eller nĂ„got annat, kommer att göra dumma saker, sĂ€ger han till Business Insider.
"Idiotisk idé"
Efter 11 september-attackerna 2001 och finanskrisen 2008 gick luften ocksÄ ur flygindustrin. LÄgprisbolaget Ryanair mötte de kriserna just med prisdumpning, och lyckades bra.
I dag har Ryanair parkerat 99 procent av sin flygplansflotta. Till skillnad frÄn de flesta av sina konkurrenter har det IrlÀndska bolaget en fet kassa och Àr inte sÀrdeles skuldtyngt.
Ryanairs vd Michael OâLeary hoppas kunna Ă„teruppta 80 procent av trafiken till september, förutsatt dels att flygen i Europa kommer i gĂ„ng i början av juli, dels att regeringarna inte beslutar att mittsĂ€tena ska hĂ„llas fria.
ââOm mittsĂ€tena mĂ„ste vara tomma börjar vi inte flyga alls igen, sĂ€ger Ryanairs vd Michael OâLeary till Financial Times.
Bolaget tjÀnar inga pengar om bara tvÄ tredjedelar av platserna kan sÀljas, enligt honom:
ââAtt inte sitta i mittsĂ€tet innebĂ€r inte social distansering, sĂ„ det Ă€r en idiotisk idĂ© som inte Ă„stadkommer nĂ„gonting.
VĂ€rst hittills
Enligt IATA innebÀr coronautbrottet den djupaste krisen hittills för flygbranschen. IATA-chefen Alexandre de Juniac bedömer att social distansering ombord kan leda till tvÄ saker: Prishöjningar pÄ upp mot 50 procent och slutet för lÄgprisbolag.
IATA, som organiserar nĂ€stan 300 flygbolag, varnar för att hĂ€lften gĂ„r i konkurs inom tvĂ„âtre mĂ„nader om inte regeringarna agerar med akutstöd.
Nu försöker vÀrldens flygbolag att skapa sig en bild av branschen nÀr krisen klingat av.
"Vi mÄste vara beredda pÄ en hackig och trög ÄterhÀmtning Àven nÀr viruset Àr tyglat. Jag uppskattar att ÄterhÀmtningsperioden kan ta tvÄ, tre Är", skrev Delta Air Lines vd Ed Bastian till de anstÀllda nyligen, rapporterar nyhetsbyrÄn Bloomberg. Delta Air Lines Àr ett av de bolag som hÄller mittsÀtena tomma.
Lufthansa Àr Àn mer pessimistiskt och talar om "flera Är" innan branschen ÄterhÀmtat sig globalt.
Dirk-Maarten Molenaar pÄ konsultfirman BCG i Amsterdam skissar en framtid dÀr passagerarna fÄr vÀnja sig vid mycket nytt. Han tror pÄ otippade allianser nÀr mindre budgetbolag faller bort.
ââIndustrin kan komma att bli helt annorlunda. NĂ€stan som att resa tillbaka i tiden, sĂ€ger han till Bloomberg.