Experter: LÄgprisflygens saga all

Epoken med lĂ„gprisflyg Ă€r över siar branschexperter. Åtminstone i samma skepnad som före viruskrisen. Dyrare biljetter och fĂ€rre avgĂ„ngar blir sannolikt följden.

Parkerade passagerarflygplan i tyska DĂŒsseldorf. SĂ„ hĂ€r ser det ut runt om i flygkrisens Europa. Arkivbild.

Parkerade passagerarflygplan i tyska DĂŒsseldorf. SĂ„ hĂ€r ser det ut runt om i flygkrisens Europa. Arkivbild.

Foto: Martin Meissner/AP/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-04-29 05:36

Det hade pÄ senare Är blivit nÄgot av en livsstil för mÄnga européer, detta att för en spottstyver kunna flyga till en av kontinentens metropoler, eller för all del avkrokar. Konkurrerande budgetbolag pressade priserna i botten.

SĂ„ kom coronaviruset in i bilden.

Reserestriktionerna har fÄtt den europeiska flygmarknaden att minska med 90 procent, enligt flygets internationella branschorganisation IATA.

Flera lÄgprisbolag har redan konkursat eller gÄtt i ide.

OsÀkerheterna Àr mÄnga om vad som vÀntar nÀr krisen Àr över. Hur mÄnga bolag överlever? Hur stor lust har resenÀrer att packa ihop sig i flygkabiner igen? Hur kommer priserna att utvecklas? Blir allt normalt igen? NÀr i sÄ fall?

Tvingas sÀnka

Branschen lÀr krympa och efterfrÄgan minska, bedömer den oberoende flyganalytikern Andrew Charlton.

– Jag tror att vad som kommer att ske Ă€r att vi fĂ„r avsevĂ€rt fĂ€rre flygbolag (i Europa), och de bolagen kommer att börja upptrĂ€da mer som bolagen i USA. Med andra ord, med fĂ€rre flygbolag gĂ„r priserna upp, sĂ€ger han till amerikanska Business Insider.

I USA kontrollerar de fyra största flygbolagen 80 procent av marknaden. I Europa var motsvarande siffra 40 procent före virusutbrottet.

Å andra sidan, dyrare biljetter riskerar att Ă€nnu mer dĂ€mpa efterfrĂ„gan. DĂ€rför tror John Strickland, oberoende flygtransportanalytiker, att en del sĂ„rbara bolag – utan uthĂ„lliga kassor – kommer att tvingas till ultrabilliga priser för att locka tillbaka passagerarna, Ă€ven om det inte Ă€r ekonomiskt hĂ„llbart.

– Vissa bolag, som Ă€rligt talat har dĂ„liga affĂ€rsmodeller eller dĂ„lig lokalisering eller nĂ„got annat, kommer att göra dumma saker, sĂ€ger han till Business Insider.

"Idiotisk idé"

Efter 11 september-attackerna 2001 och finanskrisen 2008 gick luften ocksÄ ur flygindustrin. LÄgprisbolaget Ryanair mötte de kriserna just med prisdumpning, och lyckades bra.

I dag har Ryanair parkerat 99 procent av sin flygplansflotta. Till skillnad frÄn de flesta av sina konkurrenter har det IrlÀndska bolaget en fet kassa och Àr inte sÀrdeles skuldtyngt.

Ryanairs vd Michael O’Leary hoppas kunna Ă„teruppta 80 procent av trafiken till september, förutsatt dels att flygen i Europa kommer i gĂ„ng i början av juli, dels att regeringarna inte beslutar att mittsĂ€tena ska hĂ„llas fria.

– Om mittsĂ€tena mĂ„ste vara tomma börjar vi inte flyga alls igen, sĂ€ger Ryanairs vd Michael O’Leary till Financial Times.

Bolaget tjÀnar inga pengar om bara tvÄ tredjedelar av platserna kan sÀljas, enligt honom:

– Att inte sitta i mittsĂ€tet innebĂ€r inte social distansering, sĂ„ det Ă€r en idiotisk idĂ© som inte Ă„stadkommer nĂ„gonting.

VĂ€rst hittills

Enligt IATA innebÀr coronautbrottet den djupaste krisen hittills för flygbranschen. IATA-chefen Alexandre de Juniac bedömer att social distansering ombord kan leda till tvÄ saker: Prishöjningar pÄ upp mot 50 procent och slutet för lÄgprisbolag.

IATA, som organiserar nĂ€stan 300 flygbolag, varnar för att hĂ€lften gĂ„r i konkurs inom tvÄ–tre mĂ„nader om inte regeringarna agerar med akutstöd.

Nu försöker vÀrldens flygbolag att skapa sig en bild av branschen nÀr krisen klingat av.

"Vi mÄste vara beredda pÄ en hackig och trög ÄterhÀmtning Àven nÀr viruset Àr tyglat. Jag uppskattar att ÄterhÀmtningsperioden kan ta tvÄ, tre Är", skrev Delta Air Lines vd Ed Bastian till de anstÀllda nyligen, rapporterar nyhetsbyrÄn Bloomberg. Delta Air Lines Àr ett av de bolag som hÄller mittsÀtena tomma.

Lufthansa Àr Àn mer pessimistiskt och talar om "flera Är" innan branschen ÄterhÀmtat sig globalt.

Dirk-Maarten Molenaar pÄ konsultfirman BCG i Amsterdam skissar en framtid dÀr passagerarna fÄr vÀnja sig vid mycket nytt. Han tror pÄ otippade allianser nÀr mindre budgetbolag faller bort.

– Industrin kan komma att bli helt annorlunda. NĂ€stan som att resa tillbaka i tiden, sĂ€ger han till Bloomberg.

Fakta: Kris för lÄgprisbolag

Norwegian har stoppat alla betalningar som inte Àr operativt absolut nödvÀndiga. FÄr inte bolaget statligt garanterade lÄn pÄ 2,7 miljarder norska kronor före mitten av maj Àr kassan tom. Bolaget har begÀrt bemanningsföretag för kabinpersonal och piloter i Sverige och Danmark i konkurs.

Det tyska flygbolaget Lufthansa har lagt ner sitt lÄgprisbolag Germanwings och gör sig av med ett 40-tal plan. "Det kommer att ta mÄnader innan reserestriktioner helt upphört och Är innan den globala efterfrÄgan pÄ flygresor nÄr upp till nivÄer före krisen", enligt Lufthansa.

Brittiska budgetbolaget Flybe ses som det första offret för viruseffekterna och meddelade sin konkurs i början av mars. Bolaget hade en lÀngre tid brottats med ekonomiska problem.

Mot strömmen gÄr lÄgprisflygbolaget Wizz Air som Äterupptar ett 20-tal flyglinjer frÄn Wien, trots strikta reserestriktioner pÄ flera destinationer, till exempel Milano i Italien och Valencia i Spanien.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!