Migrationsverket tillbakavisar JO-kritik

Migrationsverket fÄr ny svidande kritik för lÄnga handlÀggningstider. Men verkets generaldirektör anser att kritiken delvis Àr missvisande och bygger pÄ gammal information.

Migrationsverket fÄr kritik för lÄngsamma handlÀggningstider. Arkivbild.

Migrationsverket fÄr kritik för lÄngsamma handlÀggningstider. Arkivbild.

Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Göteborg2021-01-22 03:00

Justitieombudsmannens (JO) kritik mot Migrationsverket gÀller den alltför lÄngsamma handlÀggningen av sÄvÀl asyl- och anknytningsÀrenden som ansökningar om medborgarskap, nÄgot som Sveriges Radio Ekot var först med att rapportera om.

– BĂ„de JO, sökande och inte minst vi sjĂ€lva Ă€r överens om att vi mĂ„ste fortsĂ€tta att fĂ„ ner handlĂ€ggningstiderna, men JO:s synpunkt att problemen borde vara lösta tack vare att migrationen till Sverige klingat av bygger pĂ„ falska premisser, sĂ€ger Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik.

– Även om det kommer fĂ€rre mĂ€nniskor till Sverige Ă€n tidigare sĂ„ har inte Ă€rendena att hantera blivit fĂ€rre. Det beror frĂ€mst pĂ„ att det Ă€r tidsbegrĂ€nsade tillstĂ„nd som vi behöver göra om med viss frekvens.

FÀrre anstÀllda fler Àrenden

JO Per Lennerbrant har offentliggjort fyra beslut dÀr Àrenden om asyl, uppehÄllstillstÄnd i anknytningsÀrenden och ansökan om svenskt medborgarskap har granskats och dÀr handlÀggningstiden lÄg pÄ mellan ett och tre Är. Enligt utlÀnningsförordningen ska tidsfristen ligga pÄ nio mÄnader.

– I de hĂ€r Ă€rendeslagen har vi gĂ„tt frĂ„n 172 000 Ă€renden till 207 000, de har alltsĂ„ ökat samtidigt som vi har gĂ„tt frĂ„n nĂ€stan 9 000 anstĂ€llda till omkring 5 000, sĂ€ger Mikael Ribbenvik.

TT: Är det en felbedömning frĂ„n regerings sida att anslagen till Migrationsverket minskats den senaste Ă„ren?

– Jag Ă€r inte intresserad av att krĂ€va mer resurser av regeringen, speciellt inte mitt under en pandemi, och jag vill inte heller anstĂ€lla en massa mĂ€nniskor som precis nĂ€r de Ă€r inne i arbetet mĂ„ste sĂ€gas upp, det har vi gjort sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger pĂ„ Migrationsverket. Det Ă€r bĂ€ttre att jobba utifrĂ„n en systematisk plan för att pressa ned handlĂ€ggningstiderna, vilket görs nu.

Gammal information

JO:s kritik mot handlÀggningstiden av medborgarskapsÀrenden anser Mikael Ribbenvik bygger pÄ gammal information.

– Det stĂ€mmer att medborgarskapsĂ€renden nedprioriterats tidigare, men nu Ă€r det vĂ„rt största Ă€rendeslag som en effekt av att mĂ„nga mĂ€nniskor kom till Sverige tidigare. Vi har utökat frĂ„n tvĂ„ till sex medborgarskapsenheter och Ă€r i fĂ€rd med att öppna ytterligare en i Göteborg.

Mer administration

I JO:s kritik mot Migrationsverket ligger ocksÄ en uppmaning att skapa en handlÀggningsplan om ett Àrende dröjer och det Àr nÄgot som oroar Mikael Ribbenvik.

– Det hĂ€r skapar oro inte bara hos och utan hos andra myndigheter ocksĂ„. Det kommer att kunna leda till Ă€nnu mer administration kring Ă€renden och vi vill ju gĂ€rna koncentrera oss pĂ„ att avgöra sĂ„ mĂ„nga Ă€renden som möjligt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!