Bland alla tonÄringar som började i gymnasieskolan hösten 2019 var det endast 2,7 procent som inte lÀngre fanns kvar, utan hade registrerats för avbrott eller studieuppehÄll, i höstas. Det kan jÀmföras med 3,7 procent respektive 4,0 procent de tvÄ föregÄende Ären, visar siffror frÄn Skolverket som TT tagit del av.
I absoluta tal handlar det om cirka 1 000 fler elever som valt att stanna kvar.
Ăverraskande
En procentenhets skillnad kan verka liten, men hÀr brukar förÀndringarna vara ytterst smÄ. DÀrför Àr resultatet överraskande, sÀger Christina Sandström, enhetschef vid Skolverket.
ââDet Ă€r jĂ€tteintressant. Det Ă€r alltsĂ„ fler som gĂ„r kvar i gymnasieskolan och man skulle kunna tĂ€nka sig att det Ă€r en coronaeffekt. AndraĂ„rseleverna tycks ha valt att stanna kvar i gymnasieskolan hösten 2020, eftersom det Ă€r turbulent pĂ„ arbetsmarknaden, kanske turbulent i livet, sĂ€ger hon.
Till komvux
Vanligast Àr avhopp pÄ introduktionsprogrammen, det vill sÀga för dem som behöver komplettera innan de kan gÄ ett nationellt program. DÀr var andelen avhopp 12 procent, en minskning frÄn 14,6 procent föregÄende Är.
Christina Sandström pÄpekar att introduktionsprogrammen Àr svÄra att mÀta. Tanken Àr inte att man ska gÄ dÀr lÀngre Àn nödvÀndigt.
ââDĂ€r ska man vara tills man Ă€r redo att gĂ„ ut i arbetsmarknaden eller gĂ„ vidare till ett nationellt program. PĂ„ sprĂ„kintroduktion Ă€r mĂ„nga i övre tonĂ„ren och kanske inte vill gĂ„ kvar i gymnasieskolan, utan hellre fortsĂ€tter till komvux, sĂ€ger hon.
PÄ de nationella programmen var det 1,1 procent av eleverna som hade hoppat av i tvÄan (minskning frÄn 1,8 procent föregÄende Är). PÄ de högskoleförberedande programmen var andelen 0,9 procent (minskning frÄn 1,7 procent) och pÄ yrkesprogrammen 1,5 (minskning frÄn 1,9 procent).
"ĂndĂ„ positivt"
Statistiken sÀger givetvis inget om med vilken entusiasm eleverna valt att stanna kvar i gymnasieskolan. Det Àr ingen djÀrv gissning att mÄnga Àr less pÄ distansundervisning och kÀnner sig isolerade, en del sÄ mycket att de övervÀgt att hoppa av.
ââDet Ă€r svĂ„rt att veta hur de mĂ„r och hur studierna gĂ„r, men det Ă€r Ă€ndĂ„ positivt att att vara i skolan och ett socialt sammanhang. Det Ă€r svĂ„rt att slĂ„ sig fram om man Ă€r ung och saknar en gymnasieutbildning, sĂ€ger Christina Sandström.
Det Ă„terstĂ„r att se hur stor andel av dem som gĂ„r sista Ă„ret pĂ„ gymnasiet lyckas ta gymnasieexamen i vĂ„r. Ăven motiverade elever kan ju ha förlorat pĂ„ distansundervisningen.
ââVi sĂ„g att det var fler som tog examen i vĂ„ras men vi vet inte hur det kommer att se ut framöver, konstaterar Christina Sandström.
RÀttelse: I en tidigare version saknades uppgiften 1,1 procents avhopp frÄn nationella program. GÀller för hösten 2020. Ett Är tidigare var motsvarande andel 1,8 procent.