Att hÄlla skolorna öppna har av allt att döma inte haft nÄgon större betydelse för utvecklingen av pandemin.
Det konstaterar forskare vid University of Warwick, som har studerat sjukfrÄnvaro pÄ grund av covid-19 i skolor över hela England i höstas. Efter att ha jÀmfört frÄnvaron pÄ grund av covid-19 med samhÀllet i övrigt, drar forskarna slutsatsen att det inte finns nÄgra bevis för att skolorna varit drivande i pandemin. Detta till skillnad frÄn exempelvis sÀsongsinfluensa dÀr skolorna antas ha stor betydelse för smittspridningen.
Slutsatsen tangerar dÀrmed dem frÄn andra studier dÀr forskare och myndigheter kommit fram till liknande slutsatser.
FĂ„ barn
SÄ sent som för nÄgon vecka sedan konstaterade FolkhÀlsomyndigheten att smittorisken för lÀrare inte varit större Àn för andra yrkesgrupper.
UngefĂ€r samtidigt kunde Jonas F Ludvigsson, professor i klinisk epidemiologi vid Karolinska institutet, visa att risken för intensivvĂ„rd för grundskoleelever i Sverige varit mycket liten, trots att vi â till skillnad mot mĂ„nga andra lĂ€nder â haft öppna skolor. Av nĂ€stan tvĂ„ miljoner svenska 1-16-Ă„ringar var det 15 barn som vĂ„rdades för covid-19 eller multiinflammatoriskt syndrom inom intensivvĂ„rden under vĂ„ren 2020. Det motsvarar ungefĂ€r ett svĂ„rt sjukdomsfall per 130 000 barn.
Liten risk
DÀrutöver har franska forskare mÀtt förekomsten av antikroppar bland bÄde pedagoger och förskolebarn, och visat att smittspridningen av sars-cov-2 inte varit större bland förskolorna, Àn samhÀllet i övrigt, och att förskolebarn löper generellt sett en mycket liten risk att infekteras av sars-cov-2.
Varför barn blir mindre sjuka Àn vuxna vet dock forskarna Ànnu inte. En spekulation Àr att barn mer nyligen drabbats av andra virussjukdomar, och dÀrför har ett bÀttre skydd mot sars-cov-2. Barn har dessutom mycket mer sÀllan andra, underliggande, sjukdomar, jÀmfört med vuxna.