Varje Är pÄverkas tusentals tÄg av att mÀnniskor springer över spÄren vilket i sin tur orsakar förseningar. I de flesta fall blir tÄgen bara försenade men i en del fall slutar det med att nÄgon blir pÄkörd.
2021 omkom 95 personer efter att ha blivit pÄkörda av tÄg. 79 av dem bedöms vara sjÀlvmord. I snitt innebÀr det att mer Àn en person i veckan tar sitt liv genom att hoppa framför tÄget.
ââVarje fall Ă€r en tragisk hĂ€ndelse och det Ă€r mycket som gĂ„r förlorat. Det pĂ„verkar anhöriga, vĂ€nner och samhĂ€llet, sĂ€ger Helena RĂ„dbo, senior sakkunnig i trafiksĂ€kerhet pĂ„ Trafikverket.
Antalet troliga sjÀlvmordsbenÀgna personer som omhÀndertas vid jÀrnvÀgen varje Är Àr dock lÄngt fler Àn sÄ. 2021 var det över 440 personer.
ââEnligt forskning framgĂ„r det att om det gĂ„r att förhindra ett suicidförsök sĂ„ gör de flesta inte om försöket.
En bra resenÀrskultur
För att förhindra att nÄgon tar sitt liv vid jÀrnvÀgen Àr stÀngsel ofta en effektiv metod. En annan metod som finns i andra lÀnder handlar om att skapa en bra resenÀrskultur kring hur vi hjÀlper varandra, nÄgot som kan fungera Àven i Sverige.
ââVi behöver en kultur dĂ€r vi ser om varandra och dĂ€r vi reagerar om vi ser nĂ„got som ser farligt ut. Det Ă€r nĂ„got som finns i andra lĂ€nder och jag tror att det kan vara en underskattad metod, sĂ€ger Johan Fredin-KnutzĂ©n, forskare och sakkunnig vid Nationellt centrum för suicidforskning och prevention.
Han sÀger att ett steg mot att uppnÄ en sÄdan kultur Àr att ge resenÀrer förutsÀttningar för hur man kan hantera en situation dÀr nÄgon beter sig konstigt eller farligt, till exempel kunskap om vilket nummer man ska ringa för att larma.
ââNĂ„got som de ocksĂ„ har testat i England handlar om hur man tar kontakt med en person. Det kan vara att man bara börjar prata om vĂ€dret för att pĂ„ sĂ„ vis avbryta den akuta sjĂ€lvmordsprocessen och fĂ„ en bĂ€ttre uppfattning av situationen.
En annan metod skulle kunna vara att sÀtta upp skyltar pÄ platser som man vet Àr riskmiljöer dÀr en person med suicidalitet informeras om att det finns hjÀlp att fÄ samt hur man kan fÄ tillgÄng till den.
PÄverkar lokförarna
Johan Fredin-Knutzén har tidigare Àven arbetat som förare i Stockholms tunnelbana och har dÀrför erfarenhet av hur det pratas om just sjÀlvmord i transportsystemet.
ââAtt det kan hĂ€nda Ă€r nĂ„got som Ă€r oerhört stressande för föraren. Alla Ă€r medvetna om det och jag tror de tar upp det i rekryteringen ocksĂ„ att det Ă€r en arbetsmiljörisk med yrket.
I utbildningarna ingÄr dessutom att informera om personpÄkörningar.
ââDet finns en del som i sina utbildningar tar upp olika strategier för hur man som förare ska agera nĂ€r man tror att nĂ„got Ă€r pĂ„ vĂ€g att ske, till exempel blunda och hĂ„lla för öronen.
ââOm det skulle ske sĂ„ finns ocksĂ„ en process för hur man gĂ„r vidare för man lĂ€mnas inte ensam i det. SĂ€kerhetsutredare gör en bedömning av hĂ€ndelsen och sedan görs Ă€ven en bedömning om man kan komma tillbaka till arbetet eller inte, sĂ€ger Johan Fredin-KnutzĂ©n.
MÄl till 2030
Som en del av mÄlet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken antog regeringen 2020 ett delmÄl om att antalet som omkommer vid jÀrnvÀgen ska halveras till 2030. Det innebÀr att dÄ ska max 42 personer omkomma i sjÀlvmord eller olyckor.
ââVi försöker förebygga och vidta Ă„tgĂ€rder och sedan fĂ„r vi se hur lĂ„ngt det rĂ€cker, men vi slutar inte, sĂ€ger Helena RĂ„dbo.
De ÄtgÀrder som Trafikverket vidtar handlar bland annat om att sÀtta upp stÀngsel och kameror.
ââSjĂ€lvmord Ă€r ofta en impulstanke. Man kanske har tĂ€nkt pĂ„ det i tio Ă„r men om det blir för knepigt sĂ„ gör man det inte. DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt med de Ă„tgĂ€rder som vi vidtar för det kan göra stor skillnad för individen som befinner sig i en krissituation som kan vara svĂ„r att hantera, sĂ€ger Helena RĂ„dbo.
Johan Fredin-Knutzén Àr dessutom just nu projektledare för ett forskningsprojekt som genomförs pÄ uppdrag av Trafikverket som gÄr ut pÄ att bÀttre förstÄ förekomsten av suicidhandlingar i hela transportsystemet, och han ser positivt pÄ framtiden.
ââDet finns flera Ă„tgĂ€rder som i pilotstudier visat sig lovande. Det finns en optimism till att vi kan minska antalet olyckor framöver, sĂ€ger han.