Trafikhinder saknas fem år efter terrordådet

Det har gått fem år sedan terrordådet på Drottninggatan men fortfarande har inte Stockholm fått upp trafikhinder på alla de platser som pekats ut av polis och kommun som riskzoner för fordonsattacker, rapporterar DN.

Blommor utanför Åhléns och på ett av betonglejonen på Drottninggatan i Stockholm, på tvåårsdagen efter terrordådet. Arkivbild.

Blommor utanför Åhléns och på ett av betonglejonen på Drottninggatan i Stockholm, på tvåårsdagen efter terrordådet. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Samhälle2022-04-07 07:57

Omkring 25 till 30 platser i kommunen bedöms vara i behov av robusta trafikhinder. Exakt vilka de platserna är hålls hemligt av säkerhetsskäl men enligt trafikkontoret i Stockholm saknas fortfarande hinder på drygt fem av platserna.

– Man kan säkerligen alltid peka på att vi hade kunnat jobba ännu snabbare. Samtidigt har vi på den absoluta majoriteten av platserna fått ut hinder, säger Bengt Stenberg, avdelningschef för stadsmiljöavdelningen på trafikkontoret, till tidningen.

De flesta utpekade platserna har fått flyttbara trafikhinder, som granitblock, betonglejon eller blomsterurnor. De platser som ännu inte åtgärdats har mer komplexa förutsättningar, som små ytor eller utmaningar vad gäller framkomlighet, enligt Stenberg.

Den 7 april 2017 körde Rakhmat Akilov en stulen lastbil längs med Drottninggatan i centrala Stockholm. Fem personer dödades och ett tiotal skadades. Akilov dömdes året därpå till livstids fängelse för terroristbrott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!