Skadade Ruby på väg till Malta

Det skadade lastfartyget MV Ruby, med 20 000 ton ammoniumnitrat ombord, har omdirigerats till Malta. –Det betyder att det inte kommer att beträda svenskt vatten, säger Mikael Andersson, presschef vid Transportstyrelsen.

Lastfartyget MV Ruby när hon lämnade hamnen i Tromsö i Norge. Arkivbild.

Lastfartyget MV Ruby när hon lämnade hamnen i Tromsö i Norge. Arkivbild.

Foto: Stian Saur/Nordlys/TT

Sjöfart2024-09-23 10:07

MV Ruby har legat och drivit i väntan på besked. Fartyget lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick i samband med det, oklart under vilka omständigheter, skrovskador. Strax efteråt sökte fartyget nödhamn i Tromsö i Norge. Det har därefter bogserats och delvis gått för egen maskin, med uppgiven destination Klaipeda i Litauen.

Fartyget har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods, men myndigheten bedömer att transporten är "en del av normalbilden". De tekniska problemen och att fartyget kan komma att bogseras i havsområden med intensiv trafik gör det dock viktigt att följa fartyget.

Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Fakta: Ammoniumnitrat

Ammoniumnitrat framställs ur ammoniak och salpetersyra. Är inget sprängämne i sig självt men kan, under vissa omständigheter, bringas till explosion. Om det blandas med olja och aluminiumpulver får man däremot ett sprängämne.

Ammoniumnitrat används för konstgödning, men har även använts för att tillverka bomber vid en rad dåd världen över – bland annat i Oklahoma 1995 och i Bali 2002.

Den norske massmördaren Anders Bering Breivik använde ämnet till den bomb som detonerade utanför regeringskvarteren i Oslo 2011, och det användes även vid självmordsbombdådet i Stockholm 2010.

År 2020 dödades över 200 personer och flera tusen skadades i en jätteexplosion i Beiruts hamn. Den orsakades av 2 750 ton ammoniumnitrat, som förvarats i hamnen i över sex år utan tillräckliga säkerhetsåtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!