Renen – smart, lat och svĂ„r att skrĂ€mma

Renar Ă€r smarta djur. TyvĂ€rr Ă€r de Ă€ven lata. PĂ„ vintern letar de sig fram till behagligt plogade vĂ€gar – och hamnar i livsfara. Ett nytt system ska med hjĂ€lp av radar och hundskall hĂ„lla dem borta frĂ„n vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gsspĂ„r.

Tobias Jonssons renar frÄn Grans sameby vandrar lÀngs VindelÀlven. Arkivbild.

Tobias Jonssons renar frÄn Grans sameby vandrar lÀngs VindelÀlven. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Transport2021-12-23 20:25

I samband med det pÄgÄende bygget av den nya jÀrnvÀgen mellan UmeÄ och LuleÄ, Norrbotniabanan, har Trafikverket haft samrÄd med flera samebyar. En viktig frÄga har varit hur rennÀringen ska finna samlevnad med den nya infrastrukturen.

Att hÄlla renar borta frÄn vÀgar och spÄr Àr nÀmligen inte lÀtt.

– Renar Ă€r smartare Ă€n vad man tror. Det Ă€r vĂ€ldigt intelligenta djur, sĂ€ger Jonas Jonsson, miljöansvarig för Norrbotniabanan.

Grans sameby bedriver rennÀring i omrÄdet och ordföranden Tobias Jonsson beskriver det som ett jÀttestort problem.

– Vi bedriver renskötsel över en stor yta av Sverige med infrastruktur pĂ„ i olika former. Det Ă€r framförallt vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gar som Ă€r det stora problemet och fĂ„r konsekvenser i vĂ„r vardag, sĂ€ger han.

Tar lÀttaste vÀgen

Det effektivaste sÀttet att hÄlla renarna borta Àr att sÀtta upp viltstÀngsel. Men det finns ofrÄnkomligen öppningar.

– Renarna följer stĂ€ngslet och hittar till slut öppningen i stĂ€ngslet. De gĂ„r dĂ€r det Ă€r lĂ€ttast att gĂ„. Är det snöröjt intill en EuropavĂ€g knatar de efter vĂ€gen och dĂ„ hamnar de pĂ„ fel sida stĂ€ngslet, sĂ€ger Jonas Jonsson vid Trafikverket.

DÀrför Àr man i fÀrd med att utveckla ett skrÀmselsystem som kan placeras vid öppningarna. Inledande tester har visat positiva resultat: renarna skrÀms bort ungefÀr 60 procent av de gÄnger maskinen anvÀnds, enligt Jonas Jonsson.

– Även om det bara skulle minska med 10–20 procent hade det varit ett jĂ€ttesteg framĂ„t för oss, sĂ€ger Tobias Jonsson, ordförande för Grans sameby.

SÄ, hur fungerar det? Systemet bestÄr av en simpel enkortsdator kopplad till en radar, en vÀrmekamera och en högtalare. NÀr en ren nÀrmar sig ger systemet ifrÄn sig ett slumpmÀssigt utvalt skrÀmselljud pÄ högsta volym.

Bland de mest effektiva ljuden Àr höga hundskall. Det finns Àven ett antal artificiella ljud, som sirener.

Utvecklingspotential

Men det finns ett problem och Äterigen Àr det renarnas intelligens som stÀller till det: renarna vÀnjer sig vid ljuden och lÀr sig att det inte Àr nÄgon fara.

– De Ă€r halvt domesticerade djur och vana vid mĂ€nniskor. Man ser snabbare en invĂ€njning hos renen Ă€n helt vilda djur som Ă€lg och rĂ„djur, sĂ€ger Jonas Jonsson.

DÀrför vill man vidareutveckla systemet. En idé Àr att anvÀnda AI (artificiell intelligens) för att kunna bedöma vilket djur det Àr som nÀrmar sig, en annan Àr att med hjÀlp av en elmotor och en vev utföra en skrÀmmande rörelse i samband med ljudet.

Systemet Àr ett resultatet av ett samverkansprojekt mellan Trafikverket, gruvjÀtten Boliden, UmeÄ universitet, Grans sameby och GÀllivare skogssameby.

Risk för renskötaren

I vinter fortsÀtter testerna. DÄ kommer totalt fem enheter att delas ut till samebyar, som enligt Jonas Jonsson Àr de som bÀst vet var de ska placeras.

– FramĂ„t kommer det nog att behövas minst fem per sameby, och det finns ett femtiotal samebyar, sĂ€ger Tobias Jonsson, ordförande för Grans sameby.

En enhet i dag kostar ungefĂ€r 5 000 kronor att tillverka.

Även tidigare nĂ€mnda gruvbolaget Boliden har intresse i systemet.

– De har samma problem med att renar kommer in pĂ„ deras anlĂ€ggningar, sĂ€ger Jonas Jonsson.

En pÄkörd ren fÄr stora konsekvenser, och inte bara för de liv som drabbas i sjÀlva olyckan. För renskötaren innebÀr det, utöver det ekonomiska bortfallet, en arbetsrisk nÀr vÀgen ska betrÀdas efter att en ren blivit pÄkörd.

– NĂ€r vi kallas till en olycksplats Ă€r det en oerhörd risk för renskötaren. Varenda gĂ„ng vi kan minska risken att fĂ„ en katastrofal följdolycka, att nĂ„gon blir pĂ„körd pĂ„ grund av det hĂ€r, Ă€r ett steg framĂ„t, sĂ€ger Tobias Jansson.

Fakta: Norrbotniabanan

Vad: 27 mil ny jÀrnvÀg mellan UmeÄ och LuleÄ. Bygge av cirka 250 broar och 55 mil vÀgar. Resecentrum i SkellefteÄ, PiteÄ och LuleÄ samt regionaltÄgsstationer i bland annat SÀvar, Robertsfors, BureÄ och Byske.

Varför: Öka jĂ€rnvĂ€gskapaciteten, sĂ€nka transportkostnader, förbĂ€ttra förutsĂ€ttningar att resa, studera och arbetspendla, samt skapa nya möjligheter för klimatvĂ€nliga transporter.

Kostnad: 29 miljarder kronor (2013 Ärs prisnivÄ).

NulĂ€ge: Produktion UmeÄ–DĂ„va, framtagande av jĂ€rnvĂ€gsplaner DĂ„va–SkellefteĂ„, planering SkellefteÄ–LuleĂ„.

Tidplan: Trafikstart UmeÄ–DĂ„va 2024; trafikstart UmeÄ–SkellefteĂ„ 2030; SkellefteÄ–LuleĂ„ byggstart inom ramen för nĂ€stkommande infrastrukturplan.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!