Ingen coronaeffekt pÄ barns lÀsförmÄga

De yngsta eleverna tycks ha klarat skolan under pandemin relativt vÀl. LÀsförmÄgan har inte försÀmrats, visar en ny studie.

LÀsinlÀrningen bland lÄgstadieelever har inte försÀmrats under pandemin, enligt en ny studie. Arkivbild.

LÀsinlÀrningen bland lÄgstadieelever har inte försÀmrats under pandemin, enligt en ny studie. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Utbildning2021-09-24 05:45

Pandemin tvingade som bekant hela samhÀllet att stÀlla in och stÀlla om. Visserligen stÀngdes inte grundskolan ned i Sverige, men sjuk- och symptomfrÄnvaro bland bÄde lÀrare och elever har sannolikt pÄverkat de flestas vardag.

I vilken grad Àr Ànnu svÄrt att sÀga, men en studie av lÄgstadieelevers resultat i lÀstester visar inga tecken pÄ att lÀsförmÄgan försÀmrats under pandemin.

145 000 resultat

Studien Ă€r gjord av forskare vid LinnĂ©universitetet och Karolinska institutet som analyserat resultat frĂ„n stiftelsen Legilexis lĂ€sfĂ€rdighetstester. Totalt 145 000 testresultat ingĂ„r – 85 000 elever deltog före pandemin och 60 000 under pandemin.

Resultat: Ingen "coronaeffekt" kunde ses. Eleverna i Ärskurs 1, 2 och 3 presterade pÄ samma nivÄ under pandemin som före. Faktum Àr att medelvÀrdena under pandemin till och med lÄg lite högre, men forskarna pÄpekar att skillnaden Àr liten.

– Man hade kunnat anta att undervisningen skulle ha pĂ„verkats negativt i nĂ„gon mĂ„n, sĂ„ resultatet var en positiv överraskning, sĂ€ger docent Linda FĂ€lth vid LinnĂ©universitetets institution för pedagogik och lĂ€rande.

HĂ„llbar strategi

Vad sÀger resultatet om Sveriges val under pandemin att hÄlla grundskolorna öppna? Forskarna har gÄtt vidare med frÄgan i en internationell jÀmförelse.

– UtifrĂ„n vad vi nu ser verkar det vara en hĂ„llbar strategi att avstĂ„ frĂ„n en generell nedstĂ€ngning i lĂ„gstadiet. Andra lĂ€nder, som NederlĂ€nderna, har rapporterat ett tapp under pandemin och frĂ„gan Ă€r i vilken grad det beror pĂ„ att man stĂ€ngde ned skolorna och hade hem- eller distansundervisning, sĂ€ger Linda FĂ€lth.

Även om nĂ„got lĂ€stapp inte syns under pandemin betyder inte det att allt Ă€r jĂ€ttebra. I studien konstateras att 11-13 procent av eleverna i Ă„rskurs 3 har en mycket begrĂ€nsad lĂ€sförmĂ„ga. Det finns alltsĂ„ mĂ„nga elever som inte lĂ€r sig lĂ€sa innan de lĂ€mnar lĂ„gstadiet.

Fakta: Om studien

I studien Coronapandemins pĂ„verkan pĂ„ lĂ„gstadieelevers lĂ€sinlĂ€rning ingĂ„r totalt 145 000 testresultat av lĂ„gstadieelevers lĂ€sförmĂ„ga.

Elevernas fick lÀsa sÄ mÄnga ord som möjligt frÄn en ordlista pÄ en minut (avkodning). De testades Àven i lÀsförstÄelse. Eleverna fick lÀsa korta texter och vÀljer rÀtt bild av fem

alternativ (Äk 1) eller lÀser lÀngre texter och vÀljer rÀtt textsvar frÄn fyra olika alternativ (Äk 2 och 3).

Ingen ”coronaeffekt” kunde ses pĂ„ nĂ„got mĂ„tt i nĂ„gon Ă„rskurs, oavsett om man undersökte medelvĂ€rden, standardavvikelser eller andelen elever inom olika nivĂ„er.

KÀlla: Coronapandemins pÄverkan pÄ lÄgstadieelevers lÀsinlÀrning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!