Det är Visby Centrum som står bakom initiativet med en stor konstinstallation som en hyllning till Visby som en hyllning till staden Visby. Verksamhetsledare Magnus Olsson hoppas och tror att investeringen ska leda till att hela Gotland som destination stärks, men ser det också som en möjlighet för invånare och andra Visby-gillare att få visa sin stolthet över staden.
Tanken är att folk som fotograferar sig vid den stora skylten kommer att dela bilderna i sociala medier under hashtaggen "I love Visby". På så sätt sprids både Visby och Gotland viralt och ut i världen, samtidigt som knutpunkter som exempelvis Stora torget, Södertorg och Östertorg får chans att utvecklas i och med en naturlig samlingspunkt som lockar fler till platsen, menar Magnus Olsson.
Exakt hur installationen, eller monumentet, är tänkt att se ut är inte hugget i sten – såväl bildligt som bokstavligt talat. Huvuddelen, och textraden "I love Visby" ska utformas i metallsmide som hålls upp av en stadig konstruktion i betong.
Magnus Olsson berättar att idén kommer från liknande fenomen i andra städer och platser runt om i världen.
– Det dyker upp sådana här skyltar lite varstans och bildar landmärken i städer som Dubai, Nice och Amsterdam.
– Visby Centrum och Teknikförvaltningen har fått ett uppdrag att levandegöra Visbys torg för att skapa ökad trivsel och flöden av människor. Då känns det ju inspirerande med en i Visby också, när det satsas så mycket på besöksnäringen och för att locka fler internationella besökare, fortsätter han.
Men innan skissen på den cirka två gånger fem meter stora skapelsen kan bli verklighet, behöver man lösa finansieringen.
Enligt Magnus Olsson handlar det om minst 250 000 kronor – pengar som ska samlas in genom så kallad crowd-funding via sociala medier. Såväl företag som enskilda privatpersoner ska kunna vara med och bidra. I utbyte mot sitt bidrag till skylten, får varje sponsor sitt namn förevigat i betongfundamentet.
Visby Centrum kommer, utöver insamlingen, att undersöka om det finns stöd att söka från annat håll.
Om allt går som det ska så är skylten på plats inför sommarsäsongen 2019. Får man ihop pengarna som behövs, kommer den slutliga designen att tas fram av Peter Lindberg tillsammans med M Johanssons smide.
– Det är väldigt viktigt att installationen utformas på ett sätt som lierar bra med världsarvet. Vi har inte alla detaljer på plats just nu, men det kommer märkas när kampanjen sätter i gång via våra sociala medier, säger Magnus Olsson.