– Vi tycker att antalet paket har ökat mycket den senaste tiden, särskilt de från Kina, säger Berit Siggelin som jobbar på Ica Maxi i Visby, ett av postens ombud.
Trots att hyllorna på lagret ser fulla ut är det här "ingenting" menar Mikael Håkansson som är teamledare på avdelningen service.
– Nu är det lugnt, det finns ännu lite luckor i hyllorna, men under julen är det inte så här. Då går det inte att komma in på lagret, säger han.
Julen är inte den enda tiden på året då de har mycket att göra. På fredag, den 24 november, är det Black friday som alltid infaller efter den fjärde torsdagen i november, alltså dagen efter Thanksgiving i USA. Även i Sverige är det många butiker som sänker sina priser rejält denna dag, vilket leder till att e-handeln ökar.
– Vi märker helt klart av en ökning. Black friday och Black monday är lika stort som julen, säger Mikael Håkansson.
Under tredje kvartalet i år ökade e-handeln med 15 procent jämfört med samma period i fjol, det visar E-barometern som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk digital handel och HUI research. Under 2017 har en stor del av försäljningstillväxten gått till e-handeln och köpmönstret väntas se likadant ut när det gäller julhandeln. Varken Postnord eller HUI research har några specifika siffror för Gotland men enligt Erik Bergh, analytiker på HUI research, är konsumtionen generellt likvärdig i hela landet.
– Näthandel är ganska stort och man kan ju tänka sig att gotlänningarna handlar på nätet från de butiker som inte finns på Gotland, säger han.