Lyftkranen skulle ha använts i kajbygget under vecka 28 till 30. Men kranen, en av Europas största, kommer först vecka 34 till Gotland. Enligt biträdande projektledaren finns två orsaker till förseningen.
– Vi har haft fördröjningar av betongproduktionen i Polen. Men det passar bra, då vi tar hänsyn till att det vecka 34 inte längre är högsäsong.
Tidigare skrev Christer Bruzelius, Destination Gotlands vd, ett brev till Region Gotland där han kritiserade regionen för att inte ha tagit hänsyn till den intensiva fartygstrafiken in och ut ur hamnen under högsäsongen.
– Vi har tagit hänsyn till alla aktörerna som är verksamma inom hamnen, säger Louise Nilsson.
Enligt projektledaren kommer förseningen inte att påverka slutdatumet för kajbygget som ska vara klart i april 2018. Just nu pågår förberedelser till lyftkranens ankomst då grusbäddar monteras på havsbotten.
– Arbetet är väldigt väderberoende, men vi kämpar på alla sätt och vis, säger Louise Nilsson.
Lyftkranen kommer att lyfta kassuner på plats, som transporteras från Polen.
– De kommer med pråm och kommer läggas vid oljekajen. Flytkranen kommer sedan köra dem ur hamninloppet och ut på plats där de ska ställas ner, allt med hög precision.
De 22 stycken kassunerna väger uppemot 600 ton vardera och är upp till 16 meter höga.