Under tisdagen hölls den regionala UF-mässan på Gotland med hundratals minglande personer.
Varför är detta det största UF-år någonsin?
– Det beror på att fler program driver UF, säger Adam Ladebäck, regionchef för Ung företagsamhet Gotland, och fortsätter:
– Om vi backar bandet tio år så var det bara ekonomi och handel som drev UF-verksamhet men i dag har vi elever, från till exempel naturvetenskapliga programmet och fordonsprogrammet. Sedan är det också några program som driver UF i både årskurs 2 och 3. Förra året hade vi 126 elever och i år har vi 203.
Finns det några trender i år?
– Tidigare år har vi haft en boom på livsmedel och det har vi fortfarande men samtidigt har vi många som vill jobba med säkerhet, som att ljusen inte ska ramla ner och brinna upp, och laddare som har en timer så att mobilen inte ska ligga hela natten på 100 procent laddning.
Ett av UF-företagen är Promote UF som säljer reklamytor på pizzakartonger till företag.
Hur fick ni idén?
– Vi hade många idéer från början men sedan kom vi överens i gruppen och fullföljde den här. Vi samarbetar med tre pizzerior i Roma, Visby och Slite, säger Hjalmar Jakobsson.
Ett annat UF-företag som fanns på plats var 3sextio, som erbjuder virtuella rundturer åt företag som ett sätt att marknadsföra sig. En idé som kom från vd:n Wilmer Nilsson. Företaget består av Anna Ulfsson, Vera Gustafsson och Wilmer Nilsson som går sista året på ekonomiprogrammet.
Företaget Light Safe UF har lyckats hitta en smart lösning som gör det säkrare att använda levande ljus.
Hur hittade ni denna lösning?
– Mycket teknik och testande, vi testade först silikon men det började brinna och slocknade aldrig, berättar Tilde Lytholm och fortsätter:
– Till slut hittade vi ämnet polyolefin. Man sätter bara dem längst ner på ljuset och när ljuset brinner ner i det, blir det varmt och då drar det ihop sig vilket leder till syrebrist och ljuset slocknar.