Ord står mot ord när Bengt kapsejsade "Vi räddar liv, inte båtar"
När Bengt Nilssons båt kapsejsade under en allmogesegling var han säker på att tävlingens säkerhetsbåt skulle undsätta honom.I stället fick han ligga nästan en halvtimme i det stormiga vattnet innan undsättning kom.
Bengt Nilsson från Katthammarsvik hade anmält sig att delta med sin båt Engla Linnea tillsammans med sin gode vän Ivan Ahlgren.
- Jag lät bygga båten för fem år sedan. Hon var döpt efter barnbarnet och min mamma, säger Bengt Nilsson.
"Fruktansvärt"
Startskottet för de sex segelbåtarna gick vid nioslaget på lördagsmorgonen. Några timmar senare började ovädret blåsa upp. Bengt och Ivan hade då lyckats ta sig till S:t Olofs yttre holme när olyckan var framme. Precis utanför holmen kapsejsade Engla Linnea.
Bengt och Ivan hamnade i de flera meter höga vågorna, men lyckades klamra sig fast vid den upp och nedvända båten.
- Det var hemskt. Fruktansvärt. Och vi trodde ju att räddningen var nära eftersom sjöräddningen från Fårösund varit med hela tävlingen. Men de åkte in till Valleviken när det började blåsa upp och var långt borta när vi hamnade i sjön, säger en mörbultad och blåslagen Bengt ett par dygn efter händelsen.
"Blivit lovade"
Det trodde tävlingsledningen från arrangerande föreningen Östergarnsbåtar. Enligt tävlingsledaren Eva Hägg skulle SSRS Fårösund ha agerat så kallad följebåt, säkerhetsbåt.
- Det är vad vi ska ha blivit lovade. Tyvärr verkar det inte ha varit så, säger Eva Hägg.
Torkel Carlsson är stationschef på SSRS Fårösund. Han var inte med på räddningsbåten Rescue 1206 i lördags. Men han är övertygad om att någon sådan överenskommelse aldrig träffats.
- Vi får inte ta uppdrag som följebåt. Vi måste prioritera räddningslarm och kan inte avvara en hel dag på en tävling, säger han.
Lars-Göran Larsson, regionsansvarig för sjöräddningssällskapet på Gotland, säger samma sak.
- Vi har stränga order om att inte vara följebåtar.Vi får ofta frågan från båtklubbar att följa med som säkerhetsbåtar. Men det gör vi aldrig, säger han.
Missförstånd
Enligt Lars-Göran Larsson rör det sig om ett missförstånd.
- Tyvärr måste det göra det. Vi har aldrig lovat att vara följebåt till någon.
För Bengt Nilssons och Ivan Ahlgrens del innebar det att de fick vänta i nästan en halvtimme innan SSRS Fårösund kunde rädda dem ur vågorna.
- Fast det värsta var nästan att inte båten kunde räddas. Jag hade hoppats att de kunde bogsera Engla Linnea efter räddningsbåten. Men det gick tydligen inte. I stället såg jag henne slås sönder.
Det har Torkel Carlsson också en förklaring till.
- Jag har pratat med skepparen. Allmogebåten låg alldeles för nära pallkanten, bara drygt 50 meter bort, och då vågade vi oss inte in så nära. Vi räddar personer i första hand, inte båtar.
För Bengt Nilssons del innebär det att han står utan sin allmogebåt. Och han tror inte att han tänker skaffa en ny.
- Det är alldeles för dyrt. Jag tror inte jag kommer att göra det. Jag får se om det blir någon mer segling för min del.
Gotland har pallkanter som enkelt kan beskrivas som kontinentalsocklar i miniatyr.
Dessa pallkanter börjar oftast en bit från land och det farliga med dem är att stranden kan gå från långgrund till ett djup på 50-60 meter väldigt plötsligt.
På havssidan av pallkanterna kan det också förekomma farliga undervattensströmmar som lätt kan dra ner dig i djupet.
Källa: Träffpunkt Gotland
Dessa pallkanter börjar oftast en bit från land och det farliga med dem är att stranden kan gå från långgrund till ett djup på 50-60 meter väldigt plötsligt.
På havssidan av pallkanterna kan det också förekomma farliga undervattensströmmar som lätt kan dra ner dig i djupet.
Källa: Träffpunkt Gotland
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!