”Fler borde ha en bil som går på biogas”

Gotland är ett föredöme när det gäller satsningen på biogas, det ska gotlänningarna vara stolta över. Nu gäller det att förmedla den kunskap som finns till andra.

Alla har inte insett den globala potential som biogas har att lösa klimatproblem, säger Jan Rapp.

Alla har inte insett den globala potential som biogas har att lösa klimatproblem, säger Jan Rapp.

Foto: Henrik Karmehag Helagotland.se

KLIMATPROBLEMEN (GT)2016-07-20 06:30

Det menar Jan Rapp, ordförande i föreningen Biogasakademin som arbetar för att öka kunskapen om biogas och få fler att köra fordon på gasen.

– Just den modell som Gotland byggt upp där avloppsrening och matavfall driver klimatsmarta fordon och minskar behovet av konstgödsel är perfekt för både stad och landsbygd över hela värden, säger han.

Bara Linköping har en lika hög andel fordon som körs på biogas som Gotland. Att man lyckats beror mycket på samarbete mellan olika aktörer, säger han.

Första gången Jan Rapp hörde ordet biogas var i september 2007.

– Jag insåg att biogasen är en del av lösningen på klimatproblemen och den globala potential det innebär. Och jag blev förbluffad över att jag aldrig hört talas om biogas tidigare, säger han.

Jan Rapp är läkare och arbetade ett par år på 1990-talet på Visby lasarett. Sedan han blev varse biogasens möjligheter har han gått ned till att arbeta tre dagar i veckan som läkare och ägnar resten av tiden att arbeta ideellt med biogasfrågorna.

– Jag har ökat Stockholms insamling av matavfall till biogas med 1 200 ton per år och fått sjukhusen i länet att sortera ut 600 ton matavfall per år. Så visst kan vi som enskilda personer göra skillnad, säger Jan Rapp.

Alla kan bidra till ett bättre klimat, men det brister i kunskap, menar han.

– Strukturen finns så jag tycker att fler borde köra på biogas. Men många vet inte att biogasbilar också har en bensintank. Även om det ännu bara finns tre tankställen för biogas på än, så behöver man aldrig riskera att bli stående. Och biogas är inte dyrare än bensin.

Av 100 bilar som rullar i Sverige körs 96 på bensin eller diesel.

– Eftersom hälften av oljan vi importerar kommer från Ryssland så bidrar alla som inte kör el- eller biogasbil på Gotland med pengar till Putin istället för till näringslivet på Gotland och fler jobb på ön, menar Jan Rapp.

Hittills har det mest varit kommuner, landsting och en del statliga myndigheter som börjat köra sina fordon på biogas. Nu är det näringslivets och allmänhetens tur, tycker Jan Rapp.

– Det handlar om hur företag vill bli sedda anställda och kunder, men också om att få någon slags belöning - utöver att göra något bra för klimatet. Det måste vara lönsamt. Regeringen skulle kunna skynda på utvecklingen genom att premiera dem som inte kör på fossilt bränsle. När privatpersoner fick en miljöbilspremie på 10 000 kronor hade vi 20 procent miljöbilar i Sverige, säger Jan Rapp.

I höst ska regeringen ta beslut om en ny miljöbilspremie, något som kan bli avgörande för människors vilja att satsa på biogasbilar.

Biogas

Biogasen som används på Gotland produceras lokalt, i Bro där restprodukter från lantbruk, livsmedelsindustri och hushållens matavfall blir gas samt i reningsverket i Visby där det vi spolar ned i toaletten rötas och blir biogas.

Ungefär hälften av regionens bilar körs på biogas, liksom stadsbussarna och ett antal taxi- och sopbilar bland andra.

Region Gotlands vision är att fordonen på ön ska köra på fossilfritt bränsle 2030.

Arlas mejeri i Visby har ersatt en del av sin olja med lokal biogas och Gotlands Slagteri är på gång att ställa om och använda biogas.

Det finns tre tankställen med biogas, två i Visby och ett i Alva, men fler är på gång i Lärbro och Hemse.

Källa: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om