Det menar Jan Rapp, ordförande i föreningen Biogasakademin som arbetar för att öka kunskapen om biogas och få fler att köra fordon på gasen.
– Just den modell som Gotland byggt upp där avloppsrening och matavfall driver klimatsmarta fordon och minskar behovet av konstgödsel är perfekt för både stad och landsbygd över hela värden, säger han.
Bara Linköping har en lika hög andel fordon som körs på biogas som Gotland. Att man lyckats beror mycket på samarbete mellan olika aktörer, säger han.
Första gången Jan Rapp hörde ordet biogas var i september 2007.
– Jag insåg att biogasen är en del av lösningen på klimatproblemen och den globala potential det innebär. Och jag blev förbluffad över att jag aldrig hört talas om biogas tidigare, säger han.
Jan Rapp är läkare och arbetade ett par år på 1990-talet på Visby lasarett. Sedan han blev varse biogasens möjligheter har han gått ned till att arbeta tre dagar i veckan som läkare och ägnar resten av tiden att arbeta ideellt med biogasfrågorna.
– Jag har ökat Stockholms insamling av matavfall till biogas med 1 200 ton per år och fått sjukhusen i länet att sortera ut 600 ton matavfall per år. Så visst kan vi som enskilda personer göra skillnad, säger Jan Rapp.
Alla kan bidra till ett bättre klimat, men det brister i kunskap, menar han.
– Strukturen finns så jag tycker att fler borde köra på biogas. Men många vet inte att biogasbilar också har en bensintank. Även om det ännu bara finns tre tankställen för biogas på än, så behöver man aldrig riskera att bli stående. Och biogas är inte dyrare än bensin.
Av 100 bilar som rullar i Sverige körs 96 på bensin eller diesel.
– Eftersom hälften av oljan vi importerar kommer från Ryssland så bidrar alla som inte kör el- eller biogasbil på Gotland med pengar till Putin istället för till näringslivet på Gotland och fler jobb på ön, menar Jan Rapp.
Hittills har det mest varit kommuner, landsting och en del statliga myndigheter som börjat köra sina fordon på biogas. Nu är det näringslivets och allmänhetens tur, tycker Jan Rapp.
– Det handlar om hur företag vill bli sedda anställda och kunder, men också om att få någon slags belöning - utöver att göra något bra för klimatet. Det måste vara lönsamt. Regeringen skulle kunna skynda på utvecklingen genom att premiera dem som inte kör på fossilt bränsle. När privatpersoner fick en miljöbilspremie på 10 000 kronor hade vi 20 procent miljöbilar i Sverige, säger Jan Rapp.
I höst ska regeringen ta beslut om en ny miljöbilspremie, något som kan bli avgörande för människors vilja att satsa på biogasbilar.