När tillstånden för stenbrotten vid Klintebys och Snögrinde överklagades lovade Trafikverket att kommentera saken. Nu har yttrandet kommit – och de bekräftar flera av de överklagande Klintebornas farhågor.
"Utökningen av den tunga trafiken har en betydande negativ påverkan på trafiksäkerheten då andelen tunga fordon på vägen ökar drastiskt på en väg som rymmer flera trafiktekniska problem", skriver Trafikverket.
Yttrandet är skrivet av en verksjurist och en samhällsplanerare. Det bekräftas att de vägar där 34,5 meter långa och upp till 74 ton tunga lastbilar föreslagits, inte räcker till. Väg 140 och 141, samt andra mindre vägar, kan inte klassas så att trafik med fordon i klass BK4 tillåts.
Att sköta transporterna av kalksten med färre, men tyngre fordon, har lyfts fram som ett sätt att förbättra trafiksäkerheten.
"Trafikverket vill dock belysa att färre men tyngre fordon inte nödvändigtvis innebär att trafiksäkerheten förbättras", skriver man.
Myndigheten har beslutat att åtgärder för 110 miljoner kronor krävs och att det är verksamhetsutövaren som ska stå för pengarna. SMA har också överklagat och vill betala max 30 miljoner kronor. Nu skriver Trafikverket att de inte vill uttala sig om vilket kostnadstak som är rimligt, de vill vänta till ett beslut om vilka åtgärder som krävs har tagits.
De menar fortsatt att det vore bättre om kalkstenen transporterades med en linbana än på lastbil.