De gillar Donnersatsning

Kenneth Bengtsson från Svenskt näringsliv och Karin Milton, Donnergymnasiet.

Kenneth Bengtsson från Svenskt näringsliv och Karin Milton, Donnergymnasiet.

Foto:

Klintehamn2012-11-07 06:00

Svenska ungdomar är sämst i klassen på att starta företag efter skolåren.

- Vi vill sätta ljuset på de goda exemplen, sa Svenskt näringslivs ordförande Kenneth Bengtsson i Klintehamn i går.

Kenneth Bengtsson är på turné i landet och gör nedslag på skolor som lyckats ovanligt bra med att fokusera på elevernas intresse för eget företagande.

En sådan skola är Donnergymnasiet i Klintehamn som lägger ned stor möda på att intressera ungdomarna för att resa och se sig om i världen, men också på att de ska bli nyfikna på att starta eget.

Kenneth Bengtson ska nu ska lyfta frågan om ungas företagande i Svenskt näringslivs styrelse.

Och han gillade skarpt det han fick veta om Donner:

- Det här låter som ljuv musik i mina öron!

Svenskt näringsliv vill bland annat få eleverna att själva berätta mer om hur det är att starta eget.

- Det finns en stor konservatism i landet; när man är klar med sin utbildning ska man söka anställning. Vi vill ju att fortsättningen lika gärna kan vara ett eget företagande.

Lönsam kiosk

Sagt av en som själv vet vad han talar om. Under gymnasietiden drev Kenneth Bengtsson egen kioskrörelse med god vinst som räckte till två veckor på Ibiza - för hela klassen!

- Men som nybliven företagare måste man också vara beredd att chansa, vara lite våghalsig och kanske dumdristig.

Han betonade att man inte måste identifiera sig med storheter som Ingvar Kamprad (Ikea) eller Stefan Persson (H&M) eller Pigge Werkelin.

På Donnerskolan träffade han lärare och elever som fick tillfälle att berätta hur man arbetar med Ungt företagande i ett första skede, men också hur man entusiasmerar eleverna till att gå vidare med företagartanken.

- När vi frågat ungdomar är det 40 procent som vill starta eget, sa Kenneth Bengtsson. Men det är bara 0,9 procent som verkligen gör det.

Högst andel unga företagarchefer i Europa finns i Polen.

Entreprenörsskola

Han tror att en väg kan vara att hitta bättre matchning mellan företagens behov och utbildningsvägarna som ungdomarna väljer.

Donnergymnasiet har som GA berättat om i tidigare reportage, en bred satsning på internationella utblickar. Det ger eleverna mod, trygghet och självförtroende som i satsningen på UF-företagandet, också genererar företagarinitiativ. Ungt företagande erbjuds alla program på Donner, alltså inte bara för elever med ekonomi och/eller samhälle på schemat.

- Inriktningen på entreprenörskap har vi sedan Donnergymnasiet startade 1998, konstaterade läraren Karin Milton som varit elev på skolan och som vid sidan av lärarjobbet, också driver företag.

- Det är viktigt att väcka lust genom projekt som är på riktigt.

Under mötet med Svenskt näringsliv fick skolan chansen att berätta om olika UF-satsningar och vad de gett.

- Kul att få skryta jättemycket om oss själva för Svenskt näringsliv, noterade rektor Björn Sölvhammar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om