I dagarna sätts slutbetyg för öns niondeklassare. Betyg som är helt avgörande för framtida studier och yrkesval.
I en stor undersökning har alla öns niondeklassare följts från att de lämnade grundskolan 2010 tills de började gymnasiet i fjol.
Skillnader
Man kan konstatera stora skillnader mellan öns grundskolor i de tre kärnämnena svenska, engelska och matematik. Mest sticker betygen i svenska från Klinteskolan ut. Över hälften av eleverna, 55 procent, fick sina betyg i svenska sänkta när de började gymnasiet. Att jämföra med exempelvis eleverna från Atheneskolan där sex procent istället fick högre gymnasiebetyg i ämnet.
Hade MVG
- Jag hade MVG i svenska och fick bara godkänt när jag började gymnasiet, säger Ida Edberg som i fjol gick ut nian i Klintehamn.
Hon tycker själv att hon var motiverad och att hon försökte så gott hon kunde på gymnasiets samhällsprogram.
Inte okej
Flera elever som GA pratar med på Klinteskolan menar att det, om man ligger på gränsen, är lättare att få det högre betyget.
- Jag vet inte om det var den gamla eller den nya läraren som bedömt fel. Den ena kanske var lite för snäll och den andra för hård, säger Ida Edberg.
Tomas Ekholm, rektor på Klinteskolan, har försökt analysera siffrorna.
- Det ska naturligtvis inte vara så här stora variationer, säger han.
Tomas Ekholm menar att betygssystemet har brister eftersom värdeorden i styrdokumenten tolkas olika av olika lärare.
Därför träffas öns lärare ämnesvis varje år för att gemensamt titta på problemen kring betygssättning.
Examen
På torsdag får Cecilia Holmqvist och Annika Hansson-Gardelius i klass 9A på Klinteskolan sina avgångsbetyg.
- Betygen är viktiga, rätt ska vara rätt, säger Cecilia Holmqvist.
Hon menar att det inte är någon hjälp om läraren i grundskolan sätter för snälla betyg.
- Får man bättre betyg än vad man förtjänar blir man övermodig och tappar självförtroende på gymnasiet, säger Cecilia Holmqvist.
Undersökningen har gjorts av Roland Stenberg, på uppdrag av gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Han menar att jämförelsen av betygssättningen vid öns skolor är viktig för att såväl elever som föräldrar ska få en riktig bedömning.
- Den elev som tror att han eller hon är duktig kan få en dålig självuppfattning. Men man kan också bli inlotsad på en linje som man egentligen inte har kapacitet för, säger Roland Stenberg.
Han menar att det nu är viktigt att alla lärare får en återkoppling till resultatet av undersökningen.
Och att föräldrar måste kunna lita på sin skola och på att betygen är rättvist satta.