Trafikverket börjar utreda - när SMA betalat

Trafikverket har en projektgrupp redo för studien om vägen mellan kalkbrottet vid Klintebys och Klintehamns hamn. Men inget arbete inleds förrän SMA har betalat.

Trafikverket har en projektgrupp klar, men saknar pengar för att inleda åtgärdsvalsstudien som ska visa hur vägen mellan kalkbrottet vid Klintebys och Klintehamns hamn ska göras säker.

Trafikverket har en projektgrupp klar, men saknar pengar för att inleda åtgärdsvalsstudien som ska visa hur vägen mellan kalkbrottet vid Klintebys och Klintehamns hamn ska göras säker.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Klintehamn2021-02-24 17:00

I december 2019 gav mark- och miljödomstolen SMA Mineral tillstånd att bryta kalk vid Klintebys. Ett villkor var att innan brytningen inleds måste bolaget medverka i en åtgärdsvalsstudie och vara beredd att betala upp till 110 miljoner kronor för att höja trafiksäkerheten.

Nu har Trafikverket tillsatt en projektgrupp för arbetet med åtgärdsvalsstudien, som ska utreda olika alternativ för att göra de tunga transporterna så säkra som möjligt. 

– Trafikverket har inte tillgängliga medel för att påbörja utredningen, skriver verkets jurist Maria Wååg i ett yttrande till mark- och miljööverdomstolen.

Trafikverket förutsätter att SMA Mineral betalar och har tagit fram ett kostnadsförslag. När ett avtal undertecknats och SMA betalat kan arbetet inledas i vår, och vara klart om ett år.

– Att en projektgrupp tillsatts är positivt. Vi vill driva på med högsta fart, säger SMA Minerals koncernchef Daniel Juvél som inte tagit del av något kostnadsförslag ännu.

Domen från 2019 är överklagad, och av yttrandena till mark- och miljööverdomstolen framgår att Trafikverket och SMA inte är inte överens om hur studien ska genomföras. 

– Om det tar lång tid har vi föreslagit att vi börjar bryta en mindre volym, säger Daniel Juvél.

SMA föreslår en övergångsperiod med en halverad mängd transporter, vilket bolaget anser kan starta efter en enklare trafikstudie som inte kräver att en vägplan tas fram. Då kan transporterna inledas hösten 2022. Efter det görs en mer genomgripande studie som ska vara klar till 2029. SMA Mineral är dock inte beredd att betala mer än 30 miljoner kronor.

Trafikverket motsätter sig förslaget om en övergångsperiod. Åtgärder måste vidtas innan brytningen inleds och SMA ska betala för alla insatser som brytningen kräver – utrednings- och planläggningskostnader, trafiksäkerhetshöjande åtgärder, samt fördyrande drifts- och underhållskostnader för Trafikverket.

Länsstyrelsen är av samma åsikt. Trafiken måste utredas och åtgärder vidtas innan tillstånd lämnas och brytning i större skala inleds. Länsstyrelsen vill även ha klarlagt vem som ska betala om trafiken orsakar vibrationsskador på Klinte kyrka. Länsstyrelsen påpekar dessutom att SMA Mineral inte utrett behovet av artskydd tillräckligt för dårgräsfjäril och svartfläckig blåvinge. 

Mark- och miljööverdomstolen har inte fastställt datum för förhandlingarna.

Karta: Klintebys
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!