WEBB-TV: Regiondirektören om nazist-debatten

Under "Mediabarens"premiärsändning fick regiondirektören Peter Lindvall frågor om regionens uthyrning av mark till nazistiska NMR."Riskerar att solka varumärket".

På premiärsändningen av Mediabaren deltog bland andra regiondirektör Peter Lindvall och vd:n för Grant Thornton, Anna Jonsson. Programledare var Simon Frid och Mats Pettersson.

På premiärsändningen av Mediabaren deltog bland andra regiondirektör Peter Lindvall och vd:n för Grant Thornton, Anna Jonsson. Programledare var Simon Frid och Mats Pettersson.

Foto: Skärmdump från tv-klippet

Klipp från "Mediabaren"2017-05-03 17:15

Den senaste tiden har Region Gotland fått ta emot kritik från olika håll efter beskedet att regionen kommer att hyra ut mark till nazistiska Nordiska motståndsrörelsen på Almedalsveckan.

Under fredagens premiärsändning av Helagotland.se:s direktsända afterwork fick regiondirektören Peter Lindvall frågor om beslutet.

SE KLIPPET: Peter Lindvall intervjuas i Mediabaren

– Det finns saker vi kunde gjort annorlunda internt, säger Peter Lindvall som dock vill fokusera på att se framåt och kommunicera vad Almedalsveckan står för.

– Det viktigaste nu är att alla som planerat att åka till Almedalen kommer hit och bevisar att Almedalsveckan står för öppenhet och demokrati.

LÄS MER: Så har det gått för namninsamlingen

LÄS ÄVEN: Över 100 kulturarbetare i öppet brev till regionen

Region Gotland kan inte säga nej, med hänvisning till kommunallagen, hävdar tjänstemän på regionen. Många har dock krävt att regionen borde pröva möjligheten rent juridiskt.

Men det är Peter Lindvall skeptisk till.

– Ett överklagande gör att processen blir längre och det blir mer publicitet, säger han.

På frågan om han är orolig för att varumärket Almedalsveckan påverkas av det här svarar han:

– All negativ publicitet riskerar att solka varumärket.

Missade du Mediabaren? Se hela sändningen här>>

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!