Förvaltaren om bolagets konkurs: "Onödig"

De flesta konkurser slutar med ett underskott – och fordringsägare som blir utan. Men konkursboet för Gotlands Stugservice AB har ett överskott och konkursförvaltaren betecknar konkursen som ”onödig”.

Gotlands Tingsrätt tog emot en förvaltarberättelse om en "onödig" konkurs.

Gotlands Tingsrätt tog emot en förvaltarberättelse om en "onödig" konkurs.

Foto: Lasse Linusson

Kommunikationsmiss2019-07-18 18:11

Utdelningsförslaget i konkursen för Gotlands Stugservice nådde Gotlands tingsrätt i förra veckan och har nu kungjorts med annonser. Redan när förvaltarberättelsen anlände i slutet av förra året framgick det att bolaget förmår ”betala samtliga sina förfallande skulder”. Konkursförvaltaren, advokat Andreas Welin, Uppsala, skrev också att ”bolaget synes aldrig ha varit på obestånd”. Att det ändå gavs in en konkursansökan, menade han, berodde på en kommunikationsmiss.

Gotlands stugservice sysslade med nybyggnation, renovering och fastighetsservice. Aktiebolaget startades 2012 och gick med vinst. Men efter fyra år upphörde verksamheten. Det kom ingen årsredovisning för det sista verksamhetsåret till Bolagsverket och därför tvångslikviderades bolaget, i december 2017. Likvidatorn hade, fortfarande enligt förvaltarberättelsens beskrivning, svårt att få fram bokföringsunderlag. Han uppgav att det ”gått trögt”, vilket konkursförvaltaren kommenterar som ”det vill säga inte alls”. De uppgifter som inte kommunicerades mellan styrelsen och likvidatorn handlade om bolagets värdepappers- och depåinnehav. Hade det varit känt kunde konkursen ha undvikits.

Om bristerna i underlaget menade konkursförvaltaren att han inte fann anledning att att gräva mer i frågan, eftersom det blev en konkurs med överskott. Några skäl till återvinning i konkurs, eller ändringar i skattedeklarationer, fann han inte heller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!