Det handlar om skilda tekniker; foto, slöjd, video, text och digitala parafraser när Gotlands konstmuseum i morgon har storvernissage för sina fem sommarutställningar utspridda på tre våningsplan.
Tre av uställningarna har det övergripande temat ”Hybridtid”. Det är en serie utställningar som tangerar varandra och det handlar om Gotlands relation till militären i form av såväl fakta som fiktion. Som av en händelse mötte GA:s team en grönklädd trupp på S:t Hansgatan alldeles invid museet.
– Temat Gotland och militären har jag haft i bakhuvudet sen jag flyttade hit, säger utställningarnas curator och tillika Konstmuseets verksamhetsansvarige Angelica Blomhage, som sammanfört de tre temautställningarna.
– Det är något som pågår i konsten men som också har ett samhälleligt perspektiv och koppling till platsen.
”Miltärutställningarna” har således helt skilda ingångar. I ”P 18/Q Queerkompaniet” har konstnären Maria Norrman utgått från en vandringssägen.
– En skröna om att det vid P18 fanns ett särskilt bögkompani. Den har funnits med sedan jag var liten och det har varit intressant att tolka den rent bokstavligt.
I hennes verk ingår en video som skildrar en trupp i uniform med rosa basker som tar betäckning vid ringmuren.
– Alla är regnbågspersoner eller starkt kämpande för rätten att få vara som man är.
Rosa kompaniets slutord lyder: ”Vi lovar att fortsätta kampen, att aldrig någonsin ge upp”.
”At the Water´s edge” visar minnen i form av foton och korta berättelser från Östersjöns länder när havet var en del av järnridån.
– Utställningen har urvernissage här och kommer sedan att visas på museer i Östersjöländerna, berättar konstnären Hanna Sjöberg, vars egna barndomsminnen från den gotländska stranden utgör utgångsläget.
”Bunker Ett Noll Fyra” är ett samarbete mellan fotografen Bruno Ehrs och arkitekten Erik Gardell. Det visar hur en bunker i Bunge förändras till avancerad bostad. (GA har den 10 juni berättat utförligare om detta projekt).
Slöjdaren Jögge Sundqvist är baserad i Kasamark utanför Umeå. Han ställer ut för första gången på Gotland, men 1994 var han här och medverkade i en rockföreställning på - P 18..
Hans utställning, ”Stay sharp - jag slöjdar, alltså är jag”, visar en mängd träföremål, ofta med en personligt humoristisk knorr. Det handlar om allt från bruksföremål till mera renodlat tekniskt konstnärliga verk. Själv poängterar han sin koppling till folkkonsten och förser gärna sina verk med ornament och symboler.
– Jag går på ämnesjakt i naturen och har ett stort lager hemma. Favoritträet är björk.
Länge delade han sin tid mellan musiken och slöjden men med tiden tog den senare över. Med på utställningen har han också en kombination, sin Fendergitarr med specialträhölje.
I Södervärnsskolan i Visby återfinns Kurt Ullbergers 18 kvadratmeter stora muralmålning ”Rytm, kraft och rörelseglädje”. Med denna som utgångspunkt har skolans åttondeklassare arbetat med schabloner och graffiti-teknik på skolgården med hjälp av Pavel Johnman. Andra har skapat digitala parafraser i appen Sketchbook och resultatet visas i ”Södervärn off konst”.
– Det är roligt att se mångfalden och att de gjort egna tolkningar, menar projektledaren Berit Ångman Svedjemo.
Denna utställning visas 17 juni-10 september, övriga fyra till och med den 8 oktober.