Därför sågar DG förslaget om alkobommar

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius vill inte ha alkobommar i hamnen. Här förklarar han varför det inte vore bra för deras verksamhet.

Christer Bruzelius är kritisk till förslaget om alkobommar.

Christer Bruzelius är kritisk till förslaget om alkobommar.

Foto: Dennis Pettersson

KONTROLLER2017-02-17 18:45

Trafikverket föreslår att det ska införas så kallade alkobommar i bland annat Visby hamn, Nynäshamn, Oskarshamn och Västervik. Tanken är att antalet onyktra förare som kör av färjorna ska minska tack vare bommarna. Men Destination Gotlands vd Christer Bruzelius säger att den korta överfartstiden mellan Gotland och fastlandet gör att det inte är något problem i Gotlandstrafiken.

– Våra hamnar har inte varit inkluderat i den här diskussionen tidigare. För vår del är det praktiskt väldigt svårt att genomföra det här under högsäsong, säger Christer Bruzelius om Trafikverkets förslag.

– Den korta tid överfartstiden gör också att man konsumerar relativt lite alkohol ombord på våra fartyg.

LÄS MER: Nu kan det bli alkbommar vid färjorna

Han säger att det är svårt att hinna med en sådan lösning i Visby hamn med tanke på den korta tid som färjorna ligger stilla.

– Att få det att fungera med de korta hamnuppehåll som vi har är svårt för att inte säga omöjligt, vi måste få ut alla bilar från området för att kunna börja lasta så snabbt som möjligt. . Jag kan inte se hur man kan bygga så många filer och kontrollplatser att det kan hanteras på ett fungerande sätt under högsäsong, säger Christer Bruzelius.

Han menar att den lösning som är i dag med poliskontroller i samband med att färjan ska gå eller kommit i land fungerar väl.

– Jag ser det som att man kan fortsätta på samma sätt som nu. Polisen har ofta nykterhetskontroll efter att man kommit av färjorna en bit upp på Färjeleden. Det finns ett system som jag tycker fungerar alldeles utmärkt, säger Christer Bruzelius.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!