– Jag har aldrig sagt marknadsgeneral, jag brukar säga administrativ chef, säger Barbro Johansson.
När hon tog över som ansvarig 1990, hade hon redan arbetat med marknaden i många år. Dessutom bor hon ju granne med marknadsplatsen.
– Mina barn och barnbarn har sprungit omkring här, marknaden är ett sätt att leva, säger Barbro.
Därmed får firandet av yngsta barnbarnet, som fyller 15 år just i dag, vänta tills i morgon.
Vad det är som är så roligt med marknaden, har Barbro Johansson lite svårt att precisera.
– Jag vet inte, eller jo, man får så goda vänner, alla knallar som man träffat i så många år.
– Det har jag saknat lite i år, de flesta har ju ringt eller mejlat till Helena, säger Barbro och skrattar.
Vid 81 års ålder har hon nämligen, åtminstone delvis, lämnat över ansvaret för marknaden till Helena Levin.
– Det känns bra! Jag har fått tag i en jättebra tjej. Jag kan koppla av på ett annat sätt nu när jag vet att det är någon som tar över, någon som har samma värderingar, säger Barbro om sin efterträdare.
Utbudet är viktigt och just blandningen är Kräklingbo marknads styrka, menar Barbro Johansson.
– Vi har försökt få in rätt mycket hemslöjd och hantverk – det drar mycket folk och går före annat. Men det ska vara balans, det ska vara krimskrams, kläder och något att äta.
– Vi avbokar om det blir för många som säljer samma, de som kommer ska få sälja också.
Strategin har uppenbarligen varit framgångsrik. Alla åker kanske inte till Kräklingbo, så som Di sma påstod, men 15 000-18 000 besökare innebär att var tredje till var fjärde ö-bo är på plats.
Annat var det på 60-talet. Då höll marknaden, som i år fyller 133 år, på att dö ut. Men flytten till den nuvarande platsen vid Kräklingbo bygdegård och byte av veckodag från onsdag till lördag, vände trenden. Sedan dess har marknaden vuxit så pass att bygdegårdsföreningen har fått köpa mer mark för att få plats.
– Det sista vi köpte till var varpaplanen, det blev klart vid årsskiftet, berättar Barbro.
Några ambitioner om att marknaden ska bli ännu större, finns dock inte.
– Den får inte växa, vi har ju naturliga gränser med vägen och kanalen. Sen får det heller inte bli för stort, säger Barbro och redan innan årets marknad hunnit börja, slår hon fast:
– Den kommer att bli toppen – succé som vanlig.