Ica Nära i Roma totalförstördes i en brand den 12 maj förra året. I går kunde handlaren Tomas Walfridsson och hans personal äntligen slå upp portarna till butiken igen.
Även om butiken har kunnat hålla öppet i provisoriska lokaler inne på bruksområdet så har personalen räknat dagarna tills de skulle få flytta ”hem” igen.
– 338 dagar, preciserar Tomas Walfridsson.
Återöppnandet blev ett kramkalas. Solveig ”Solan” Hultenberg, som bor ett stenkast från Ica i Roma, har saknat sin butik. Hon blir tårögd när hon talar om branden:
– Det var hemskt, säger ”Solan” men fortsätter:
– De har gjort ett enastående jobb som kan öppna affären igen.
”Solan” Hultenberg och hennes man Åke har haft svårt att ta sig till den tillfälliga butiken vid bruket.
– Men personalen är fantastisk. De har kommit och hämtat mig ibland för att jag skulle kunna handla.
Efter branden var hela butiken totalförstörd.
– Bara golv, väggar och tak fanns kvar, berättar Tomas Walfridsson.
Så det är i princip en helt ny butik som nu slår upp sina portar. Moderna kylar och frysar sänker energiförbrukningen i butiken rejält och samtidigt har butiken byggts ut så att det blir mer svängrum för både varor och kunder. Butiksytan utökas med 80 kvadratmeter.
– Här var det var dags för en ombyggnad, säger Tomas Walfridsson och fortsätter:
– Alla handlare drömmer om att få bygga upp en ny butik, men då brukar man ha flera år på sig att planera. Här fick vi lösa allting på 338 dagar.
Tomas Walfridsson var aldrig tveksam till att bygga upp butiken där han och hans fru Mona har arbetat i sex år.
– Nej, det fanns inte i min värld. Att vara Ica-handlare är ett kall för mig, säger han.
Tomas sticker inte under stol med att det har varit tufft för både honom och Mona och den övriga personalen.
– Det är säkert lika jobbigt som när ett hem brinner upp. Men vi har skrattat, gråtit och kramats under den här tiden, berättar han.
Och när kunderna strömmade till efter invigningen i går var glädjen desto större.
Under evakueringen har omsättningen uppgått till 60-65 procent av den man haft förut. Tomas Walfridsson hoppas att alla kunder ska hitta tillbaka.
– Men det kan bli en utmaning att komma igen, säger han.