Byggnadsnämnden slår tillbaka efter kritiken

Byggnadsnämnden har fått mycket kritik den senaste tiden, men nu slår man tillbaka. "Vi har rätt i 99,65 procent av alla ärenden".

Gunnar Gustafsson och Karl-Allan Nordblom.

Gunnar Gustafsson och Karl-Allan Nordblom.

Foto: Dennis Pettersson

Kritiserad nämnd2016-12-07 17:21

Byggnadsnämnden och dess ordförande Karl-Allan Nordblom har fått utstå kraftig kritik den senaste tiden, bland annat på grund av hanteringen av ärendet gällande de omskrivna lyktorna som Mats Alyhr satte upp på sin fastighet på Östercentrum.

LÄS MER: Byggnadsnämnden går inte vidare med lyktorna

Med anledning av kritiken har nämnden nu tagit fram statistik över hur ofta man har rätt och fel i de ärenden man hanterar.

– Det är missarna vi gör som blir mediala, och det är ingen som ser när vi gör rätt. Därför vill vi förmedla den här bilden också, säger Gunnar Gustafsson, sakkunnig på byggnadsnämnden och den som tagit fram statistiken.

Enligt siffrorna, som sammanställts från åren 2012 till 2015, hanterar byggnadsnämnden över 1 600 ärenden per år. Av dessa överklagas tre procent, vilket motsvarar mellan 40 och 50 ärenden. Av de överklagade ärendena får nämnden rätt av högre instans i 85 procent av fallen.

– Det innebär att vi gör rätt i 99,65 procent av alla ärenden. Slutsatsen av det blir ju att vi oftast gör rätt.

Nämndsordföranden Karl-Allan Nordblom (MP) tycker att statistiken ger en rättvis bild av byggnadsnämndens verksamhet.

– Jag är glad att se att vi har fel i så liten utsträckning. Man får lätt en känsla av att vi ofta gör fel utifrån den mediala uppmärksamhet som våra fel får, säger han, men tillägger också att statistiken inte ursäktar de fel som faktiskt görs.

– Det är inte så att vi slår oss till ro på något sätt, utan vi jobbar ständigt på att bli bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!