Den totala tidplanen håller, men de närmaste veckorna blir extra nervösa för de som jobbar med bygget av kryssningskajen. När ”Big Red” kantrade sinkades höstens schema. Nu är det bråttom, de första vinterstormarna kan komma när som helst.
Tre maskiner, en kran, en grävmaskin och kranbåten "Peter Madsen", arbetar för att få piren lång nog att skydda den inre barkasskajen precis norr om huvudkajen.
Kryssningskajen rymmer två fartyg samtidigt. Men ännu fler ska kunna tas emot ute på redden. Vid den mindre barkasskajen ska småbåtar släppa av de passagerarna.
Chauffören Thomas Nygren tippar av 24 ton gotländsk sprängsten från sitt tunga fordon.
– Planen var att vi skulle ha varit klara med barkasskajens element. Det är kritiskt just nu, de är oskyddade om det blir dåligt väder, säger projektledare Harald Gröttvik.
Bygget har inte gått enbart på räls. En grävmaskin var ytterst nära att mistas tidigare i år, på grund av att utfyllningsmassorna under den var för mjuka. När ”Big Red” förliste gick också den ram som användes för att anlägga grusbottnen under kajen sönder. En ny fick snabbt svetsas ihop.
När bygget om en dryg månad läggs i malpåse över vintern skulle de bägge yttre förankringspunkterna, så kallade dykdalber, ha varit på plats längst ut på kajen. På grund av haveriet har de istället förankrats på bottnen inne i Visby hamn.
– Kranen "Samson" kommer tillbaka den 4 april och de blir det första "Samson" gör, säger biträdande projektledare Louise Nilsson, medan den snabba motorbåten tar oss ut till bygget.
Från havssidan ser kajen ännu mäktigare ut än från land. 20 enorma betongfundament på 600 ton styck förankras just nu och fylls med norsk olivinsten.
– Olivinsten är tyngre än granit, 9 000 ton kommer med båt från Ålesund, säger Harald Gröttvik, och menar att han litar fullt ut på Region Gotlands samarbetspartner, som bland annat bygger Värtahamnen i Stockholm och vindsnurror ute till havs.
12 man, plus tjänstemän, arbetar sex dagar i veckan i Visby hamn. Men en stor del av arbetet sker just nu i Polen. I april kommer jättepråmen "Carrier 16" tillbaka till Visby, lastad med överdelen, däckelementen, till kajen.
– De är så tunga att de måste gjutas direkt ombord på pråmen i Polen, säger Harald Gröttvik.
Förutom själva kajen pågår också ett omfattande arbete med hur tusentals turister samtidigt ska tas om hand. En gångbro kan transportera dem säkert över Färjeleden och Visbys toaletter behöver dessutom fräschas upp.
– De är i dåligt skick och jättedåligt skyltade, vi är självkritiska, säger stadsträdgårdsmästare Pernilla Johansson, som nu arbetar för att lösa bland annat de frågorna.