Från månlandskap till färdig terminal

För två veckor sedan blev det klart att Nybergs entreprenad bygger den nya kryssningsterminalen. I oktober ska den stå färdig.

På gång. Invigningen av kryssningskajen sker i april 2018.

På gång. Invigningen av kryssningskajen sker i april 2018.

Foto: Petra Jonsson

kryssningskajen (gt)2017-05-16 05:00

Mottagningscenter för resenärer, toaletter, verkstad, utrymme för hamnpersonal och lager.

Bland annat.

– Men det är faktiskt en ganska enkel byggnad. Den påminner en del om Destination Gotlands godsterminal bredvid, som vi också har gjort. Däremot är det möjligt att i framtiden bygga på en våning till. Jag misstänker att man vill vänta och utvärdera hur det kommer att fungera först och vilka behov som finns, säger Mats Wiman­ Larsson som är ­produktionschef på Nybergs.

Terminalen kommer att byggas robust i betong.

– Den kommer att ligga väldigt utsatt nära vattnet, och höststormarna gör att den kommer att utsättas för väldigt mycket saltstänk, vilket kan påverka en byggad, säger Mats Wiman Larsson.

Vad är ett sånt här ­uppdrag värt?

– Vårt anbud hamnade på ungefär 6,5 miljoner, vilket är ett ganska litet uppdrag ändå. Men det kommer säkert att bli mer jobb här nere, säger Mats Wiman Larsson.

Just nu slutför totalentreprenören Aarsleff det förberedande arbetet med grusbädden och planen är att själva bygget ska komma i gång under vecka 22.

Terminalen ska stå helt klar i oktober.

Är det en lagom arbetstakt?

– Ja, det tycker jag nog. Vi räknar med att vi kommer att ha runt tio man som jobbar med det här bygget, säger Mats Wiman Larsson.

Men Nybergs är långt ifrån det enda gotländska företag som fått uppdrag knutna till bygget av kryssningskajen.

Listan är lång:

Väg & byggnadsgrus, Gotlands åkericentral, Dyk & anläggning, Dennis åkeri, Roma grus, Broströms Gotland, Cementa, Translast, Östra Gotlands schakt, Cramo, Ramirent, Bingers mekan, Cedergrens mekaniska, Frimodigs mekaniska, Janstis svets & mek och Lindells.

Dessutom lär listan bli ännu längre innan projektet är färdigt.

– Det är väldigt bra att det spiller över jobb på de lokala företagen, säger den nye vd:n för Nybergs entreprenad, Thomas Olsson.

I november ska det mesta av kryssningskajen vara klart. Bland annat ska de enorma rör som bildar den 1 200 kubikmeter stora spillvattentanken vara nedgrävda, och marken ovanpå ska få en stenläggning.

Tanken är att det endast ska återstå små detaljer att göra under 2018. Enligt planen ska Aarsleff lämna över den färdiga kajen redan den 28 februari för att sedan CMP (Copenhagen Malmö Port) ska kunna boka anlöp från kryssningsfartyg från och med den 2 april.

Viktiga tidpunkter 2017–2018

Kryssningsterminalen byggs.

Färdigställande av nytt landområde.

Färdigställande av själva kryssningskajen med till­hörande barkasskaj.

Påkoppling till övrig ­infrastruktur.

Placering av utjämningsbassäng för avloppsvatten.

Godkännande och driftsättning av bygget.

Invigning i april 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!