I går bjöd Region Gotland och Gotlands cruise network in till en träff för att informera om dagsläget, men också för att gästerna skulle få chansen att ställa frågor och diskutera.
På mötet deltog bland andra representanter för Gotlands museum, Gotland excursion, Visby centrum, Gotland cruise center, Innerstadsföreningen, Gogotland, Inspiration Gotland och Gotlands cykeluthyrning.
Alla på ett eller annat sätt påverkade av eller inblandade i effekterna av den nya kryssningskajen.
Flest frågor fick, inte helt oväntat, Anders Flodman, projektledare för bygget av bron över färjeleden. Klart är sedan tidigare att en provisorisk lösning ska fram till 2018 och att den permanenta bron ska stå klar först 2019.
Om allting går som det ska vill säga.
Anders Flodman fick frågan vad som händer om bygglovet för bron överklagas, med tanke på att det ofta blir väldigt tidskrävande.
– Vi kan råka ut för överklaganden, det är vi medvetna om, men det är den världen vi lever i, säger han.
Tidsmässigt finnsdet knappast något utrymme för det i och med att bygget av bron ska påbörjas efter säsongen 2018 och byggtiden beräknas till mellan fem och sju månader.
Den provisoriska bron kommer inte att ha någon hiss, utan ska vid behov kompletteras med transport för personer med nedsatt rörelseförmåga.
– Det blir något slags fordon, säger Anders Flodman.
Harald Gröttvik, projektledare för bygget av kryssningskajen, känner även han att det närmar sig deadline.
– Vi har fem månader kvar och den tiden behövs. Det har varit mycket förskjutningar i delmoment men vi har budgeterat för att vara klara till den 2 april och det ska vi klara, säger han.
Den största utmaningen är dock given – vädret.
– Det har varit väldigt regnigt och blåsigt och med rejäla våghöjder, och det försvårar vårt arbete. Vissa dagar har gått åt till att reparera det som kommit till skada på grund av vädret, berättar Harald Gröttvik.
– En morgon när stämningen var lite låg bad jag alla att framhålla en positiv sak var och en av våra medarbetare svarade att ”nu dammar det i alla fall inte”.
Frågor dök även upp angående mätningar av passagerarnöjdhet bland kryssningsgästerna – och även av besättningarna.
– Man glömmer ofta just de som jobbar ombord. Om man som destination tar väl hand om besättningarna och ser till att de blir väl bemötta, då blir det de bästa ambassadörerna, säger Monika Frisk, projektledare för Gotland cruise network.