Kranen Samson, 70 meter hög och en av Europas största flytkranar, är sedan torsdagen åter tillbaka i Visby för nästa stora lyft i arbetet med kryssningskajen.
Tillsammans med kranen har Visby också fått besök av pråmen Carrier 16 som har med sig 19 betongelement från Polen som ska utgöra det blivande kajdäcket, samt två så kallade betongelement för kajens yttre förankringspunkter som ska användas till att förtöja besökande fartyg.
SE ÄVEN: WEBB-TV: Här är monsterkranen in action
Det Samson ska göra är bland annat att lyfta på plats dessa 21 betongelement – ett uppdrag som kräver stor precision och är helt beroende av en lugn väderlek.
– Vi säger inte att det är dåligt väder, vi säger att det kan vara "otjänligt arbetsväder". Det arbete som sker i vattnet är beroende av att det inte är mer än en halvmeter höga vågor och vindar på högst 8 till 12 meter per sekund, berättar Harald Gröttvik, Region Gotlands projektledare vid kajbygget.
Jättekranen ska även lyfta ut de två stora dykdalber i betong som hittills stått "parkerade" i vattnet innanför södra vågbrytaren i Visby.
– Vi hoppas kunna starta lyftarbetet nu på söndag, säger Harald Gröttvik.
Arbetet beräknas pågå i drygt en vecka, beroende på väder.