– Vi vill att staden ska jobba med mer hållbar turism. Då måste vi se över hur mycket till exempel en kryssningsbesökare belastar, säger Monica Frisk, vid Gotland Cruise Network.
I den nya världsarvsstrategin jobbar man med UNSCO's verktygslåda för att staden inte ska ta skada i längden, trots fler kryssningsfartyg och besökare.
– Vi vill inte begränsa turismen med tanke på att vi har en relativt kort säsong då alla näringsidkare ska gå runt, säger hon.
En del av arbetet med världsarvsstrategin är hållbar turism. Om kryssningstrafiken och övrig turism ökar väldigt mycket skulle det kunna innebära att Visby slår i kappasitetstaket för hur många staden kan ta emot.
– Vart den gränsen går vet vi inte idag, säger Monika Frisk.
I slutet av året ska världsarvsstrategin klubbas igenom politiskt och en besöksnäringsstrategi är redan i bruk. De båda ämnar skapa en fortsatt hållbar turistnäring i Visby trots en ökning av turister.
– Vi inspireras av Amsterdam där de har lagt fram en "code of conduct", här skulle det till exempel kunna göras genom en broschyr till alla kryssningsbesökare. Om att spara på vattnet och ta det försiktigt med kulturbärande byggnationer.
Inom projektet talas det även om att kryssarna ska kunna till exempel donera lite pengar för restaurering av staden och få en liten gåva som tack.
– Det kan vara ett sätt att bygga en proaktiv hållbar turistdestination, säger Monica Frisk.