Det var något oväntade Destination Gotland som tog hem priset för 2018 med motiveringen:
"Destination Gotland har på ett väldigt kreativt och stilfullt sätt lyft Gotland året runt i sin marknadsföring samt stöttat flertalet gastronomiska evenemang som genererar fler resande till ön och bidrar till fler Kulinariska upplevelser".
– Vi är jättestolta. Man blir ju alltid förvånad, säger Adam Jacobsson, försäljnings- och marknadschef på Destination Gotland.
Tidigare år har priset oftast gått till producenter eller restauranger på ön. Så årets pristagare är lite utav en utstickare. Men Adam Jacobsson tror att det finns några anledningar till att de fått priset.
– Det ena är att vi hjälper till i olika samarbeten som till exempel gastronomic week eller tryffelfestivalen. Då gör vi bland annat paket med båt, boende och mat ut mot besökarna och gör marknadsföring på det. Sen jobbar vi mycket med journalister och försöker lyfta Gotland och restaurangerna. Vi är måna om att bjuda hit många journalister och har satsat ganska mycket på Tyskland och fått mycket publicerat i tyska tidningar. Så vi försöker alltid lyfta våra reseanledningar.
LÄS MER: De vann kulinariska priset 2017
Att hjälpas åt att skapa reseanledningar till ön genom att marknadsföra bland annat gotländska producenter och restauranger är något som Destination Gotland arbetar mycket med. Och samverkan är nyckeln till allt.
– Det blir en symbios mellan oss som jobbar med resa, och de som jobbar med upplevelser. Vi jobbar mycket med de här näringarna som är en reseanledning för oss. Så det är roligt att de också ser oss som en bra partner, säger Adam Jacobsson.