Gotlandshems hyresgäster fryser

Efter problem med värmen avslutar Gotlandshem avtalet med fjärrvärmeleverantören i Fårösund och satsar nu på egna lösningar. Men för flera hyresgäster kan det dröja till i slutet av januari innan den nya värmen kopplas på.

Kall. Maya Roos är orolig för att hon ska tvingas fira jul i en kall lägenhet. Enligt henne är det inte bara på grund av fjärrvärmen som det är kallt i lägenheten utan kylan beror även på att fastigheten är dåligt isolerad menar hon.

Kall. Maya Roos är orolig för att hon ska tvingas fira jul i en kall lägenhet. Enligt henne är det inte bara på grund av fjärrvärmen som det är kallt i lägenheten utan kylan beror även på att fastigheten är dåligt isolerad menar hon.

Foto: Anna Ekeroth

Kylslaget (GT)2017-12-17 11:00

Problemet med fjärrvärmen i Fårösund har eskalerat den senaste tiden. Något som drabbat offentliga lokaler, privata fastighetsägare och Gotlandshems hyresgäster i totalt 53 lägenheter i området.

En av dem är Maya Roos som bor på Kronhagsvägen i Fårösund. Hon sitter vid sitt köksbord klädd i yllestrumpor, fårskinnstofflor och med en varm sjal över axlarna.

– I måndags var det iskallt men i torsdags eftermiddag blev elementen varma. Nu är det runt 19 grader, säger hon under fredagen.

I lägenheten intill bor Elisabeth Vestberg, som också har det kyligt i sin lägenhet. Hon berättar att hon ibland avstår från att motionera om hon ska jobba efteråt då hon inte vet om det kommer att finnas varmvatten att duscha i. Hon jobbar inom hemtjänsten och problemet är det samma hos flera av de personer hon hjälper.

– När vi ska duscha de gamla så finns det inte varmvatten, säger hon.

Värmen började krångla redan förra vintern och trots att de ringt upprepade gånger till Gotlandshem så är det fortfarande kyligt.

– Fjärrvärmeanläggningen har varit ett sorgebarn under en lång tid, säger Arild Kleven, marknadschef på Gotlandshem.

Värmeanläggningen, som ägs av Fårösunds fjärrvärme, har från och till inte fungerat som den ska, vilket lett till problem i stora delar av Fårösund.

– Det har varit en jätteutmanande situation. Alla kunder inklusive Gotlandshem har haft stora problem med dåligt med värme och varmvatten, säger Arild Kleven.

På grund av de upprepade felen har Gotlandshem nu beslutat att själva ta över värmeförsörjningen av sina lägenheter.

– Vi har inte något annat val än att avsluta vårat samarbete med leverantören, säger Arild Kleven.

Enligt honom ska Gotlandshem nu göra allt de kan för att lösa problemet.

– Vi drar igång egna fjärrvärmeanläggningar. Vi har våra egna sedan tidigare, men de har inte varit igång på tio år.

Gotlandshems egna fjärrvärmeanläggningar ska värma bolagets lägenheter på Strandvägen och Kronhagsvägen. Men innan de åter kan startas så måste nya kulvertar grävas fram till fastigheterna.

– Risken är att det kan ta en vecka eller två, säger Arild Kleven.

När de gäller hyresgästerna på Stenstuvägen kan det dröja till vecka tre 2018 innan Gotlandshems egen värmelösning kan tas i bruk.

– Stenstuvägen får en mobil värmepanna som går på pellets, säger Arild Kleven.

Någon befintlig anläggning som kan användas finns inte, därför måste Gotlandshem hyra en värmepanna och leveransen från fastlandet är beräknad till vecka tre.

– När den är på plats är det bara att koppla in den. Vi har redan bokat den men sen tar det tid att få hit den, säger Arild Kleven.

I väntan på de egna lösningarna kommer Gotlandshem att fortsätta anlita den nuvarande fjärrvärmeleverantören Fårösunds fjärrvärme. Enligt vd:n Alex Björkman ska den nu fungera.

– Det har gått upp och ner ett par månader. Vi har jobbat på problemet hela tiden och haft konsulter nere från fastlandet och Geab som hjälpt oss. Nu har vi fått bukt med det. Vi har bytt en växlare och hade en läcka på systemet. Efter att det åtgärdats så har vi nu full cirkulation, säger han.

Redan nu har flera av hyresgästerna fått extra element av Gotlandshem. Elementen drivs på el, en kostnad som faller på hyresgästerna.

– Vi kommer att gå i dialog med hyresgästerna om kompensation gällande ökade utgifter samt för att de inte har fått den kvalitet de ska kunna förvänta sig. Värmen är ju inkluderad i hyran, säger Arild Kleven.

Hur mycket detta kommer att kosta Gotlandshem kan Arild Kleven inte svara på.

– Men det är klart att det kommer att kosta, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!