Per-Erling Evensen vill noga påpeka att Gotlandia II:s övervintring i Skåne inte påverkar Gotlandstrafikens tidtabeller.
- Det här påverkar inte trafiken, hon är inte planerad för trafik förrän till våren.
Färjan har legat i Norrköpings hamn en tid i väntan på att få komma till ett varv. Öresundsvarvet var ett av fem varv som deltog i upphandlingen och enligt SR Malmö innebär uppdraget att 40 personer vid varvet hålls sysselsatta under vintern.
Per-Erling Evensen kan inte uttala sig om de faktiska skadorna på färjan, men förklarar varför reparationerna tar så lång tid.
- Om du lämnar in en bil på verkstaden så beställer verkstaden hem standarddelar. Det som tar tid här är att de måste tillverka varje del som skadats.
Känner Gotlandia sedan tidigare
Anders Larsson är teknisk chef på Öresundsvarvet, tidigare teknisk chef på Destination Gotland. Han känner väl till Gotlandia II och var djupt involverad när färjan byggdes.
Gotlandia har varit på varvet i drygt två veckor och hittills har man rivit ut det som är skadat för att kunna se hur mycket av strukturen, dvs aluminium och plåt, som behöver bytas.
- Det största problemet är att det är så lång väntetid på aluminium. Leveranstiden är 10-11 veckor. I januari beräknar vi kunna börja montera den struktur som behöver bytas ut.
Inga bestående men
Förutom själva strukturen, dvs den aluminium och plåt som däck och fartygssidor är uppbyggd av, så är det omfattande skador på inredningen och även elsystemet måste repareras i de skadade områdena.
Blir hon sig själv igen?
- Ja, då. Det är inga problem. Hon kommer inte att få några bestående men.
Anders Larsson bekräftar att ett 40-tal personer hålls sysselsatta med reparationerna, och det är ett stort uppdrag.
- Det är ett välkommet tillskott. Det jämnar ut toppar och svackor ur ett varvs synpunkt.
Många uppdrag varar under kort tid och kan sysselsätta allt från ett par personer till flera hundra. När tv-kändisen Viking Cinderella, från kanal 5:s tv-serie Färjan, fick en make over arbetade 500-600 personer med att bygga om två av färjans passagerardäck.