En privatperson har anmält de båda nämnderna för att han inte fått svar på ett antal frågor som ställdes 19 oktober 2015. Efter anmälan till JO har JO påtalat för Region Gotland att detta inte är tillfredställande, men trots detta dröjde det ytterligare tid innan mannen fick svar på sina frågor, vilket skedde den 6 februari 2017.
Nämnderna har medgett i skrivelser till JO att den långa handläggningstiden är oacceptabel och inte följer de lagstadgade krav som ställs på en myndighet. Orsaken har varit olyckliga missförstånd, brister i kommunikationen, hög arbetsbelastning och brister i ärenderegistrering. Åtgärder ska ha vidtagits för att förbättra rutiner och minska risk för att ärenden hamnar mellan stolarna som skett i det här fallet.
JO skriver i ett beslut till Region Gotland att det inte är acceptabelt att en person får vänta drygt 15 månader på svar, trots att personen flera gånger påmint nämnderna om sina frågor och efter att JO begärt upplysningar från nämnderna. Tekniska nämnden och byggnadsnämnden förtjänar därför kritik.