I dag är frigående höns en självklarhet, men nu anser Magnus Bolin att det börjar bli dags för nästa steg. Nämligen att hönsen ska ha möjlighet att gå ut året runt, inte bara fyra månader under varmare delen av året. En nyhet är därför att Gotlandsägg satsar på det man kallar för ”Ägg från utehöns” vilket skiljer sig från företagets övriga produkter: ekologiska Krav-godkända ägg, ägg från frigående höns och ägg med gulare gula. Ägg från utehöns innebär att hönsen har möjlighet att gå ute under hela året och att de äter vanligt hönsfoder. Man kan säga att deras ägg är en billigare variant av Krav-äggen som är allra dyrast eftersom de har de strängaste kraven.
–Vi har en vision av att man ska släppa ut mer höns, men man måste ta det i en schysst takt när det gäller våra producenter, betonar Magnus Bolin.
Gotlandsägg driver i dag två äggpackerier. Ett i Stenkyrka på Gotland och ett i småländska Ruda. Tillsammans har de båda packerierna en årsomsättning på 160 miljoner kronor och cirka 100 personer, från foderleverantörer och personal i packerierna till lantbrukare och åkare, är på ett eller annat sätt involverade i företaget. De nya satsningen innebär att de producenter som är knutna till Gotlandsägg investerar mångmiljonbelopp.
–De producenter vi aktiverat igång de senaste åren har investerat i cirka 100 miljoner kronor, både på Gotland och på fastlandet.
Sverige har en unik position i världen när det gäller äggproduktion, enligt Magnus Bolin. Svenska ägg innehåller inga syntetiska färger, är salmonellafria, fria från antibiotika och det är sedan 1974 förbjudet i Sverige med näbbtrimning som innebär att hönsens yttersta spets på näbben klipps av.
Magnus Bolin ser ljust på framtiden för hönsnäringen, både när det gäller kött- och äggproduktion, eftersom efterfrågan på ljust kött och ägg ökar.
–Det här är en bransch som har haft sin kris, säger Magnus Bolin och syftar på den stora omställning det innebar när man, 1988, började släppa ut hönsen ur sina burar vilket i princip är standard i dag.
–Vi blir fler människor i Sverige och vi äter allt mer ägg per capita. I dag är vi runt tio miljoner svenskar som i snitt äter 200 ägg var per år. Branschen gissar att vi kommer öka med sex ägg per capita under fyra år. Det kanske inte låter så mycket, men det är det när man räknar på hur många vi är.
Andra faktorer som har hjälpt till att ge äggbranschen ett uppsving är att kolesterollarmet har blåsts av, att äta ägg anses inte längre ”vara farligt”. Tvärtom, nya dieter förespråkar att man ska äta mer protein och mindre kolhydrater.
I dag ligger Gotlandsägg på en fjärde plats i landet när det gäller marknadsandelar. Försäljningen av ägg har fyra tydliga konsumtionstoppar: Vid påsk, midsommar, skolstart och, inte minst, jul som beskrivs som den bästa försäljningstiden. För äggleverantörerna varar julpeaken under tre månader eftersom den innefattar julbak och matlagning långt innan själva juldagarna, men även efter jul. Eller som Magnus Bolin säger: ”ägg är både fattigmansmat och festmat”.
Vid packeriet i Stenkyrka packas det 28 000 ägg per timme och i Småland 120 000 ägg i timmen. Totalt lämnar 150 miljoner ägg per år Gotlandsäggs packerier, och levereras ut till grossister och matvarubutiker runt om i landet. Man kan säga att företaget har nischat sig, från att tidigare leverera så kallat konventionella ägg till att nu satsa på ägg med ekologiska och etiska värden.
Äggen kommer från 41 stall runt om i landet, vilka drivs av 21 leveratörer. Nio finns på Gotland. Nu siktar man, som sagt, på nästa steg: Att släppa ut ännu fler höns. För även om ekologiska ägg och ägg från frigående höns är dyrare än konventionella ägg så är det där framtiden finns, tycker Magnus Bolin.
–Jag tror att vi bara är i början av det ekologiska, men det måste ske i en takt så vi kan hantera det. Vi tuffar på, sakta och vackert!